Foto: Scanpix

Så skyddar du dig mot oseriösa e-handelsbolag

Uppdaterad
Publicerad

Många luras in i abonnemang och avtal som de inte vill ha. Detta är vad du, enligt Konsument Europa, bör tänka på innan du svarar på en annons på internet.

  • Gå till företagets officiella hemsida och se om du hittar företagets namn, fullständiga kontaktuppgifter, postadress och e-postadress.  
  • Kontrollera i vilket land företaget är baserat. Om företaget är baserat utanför EU, Island och Norge påverkas dina rättigheter och ECC-nätverkets möjligheter att hjälpa dig om något går fel.  
  • Läs noggrant igenom företagets avtalsvillkor. Om du inte hittar dem i annonsen gå till företags hemsida, där de kan finnas. Kontrollera till exempel vad avtalet innebär och vad som gäller med ångerrätten. Glöm inte att ta en kopia av avtalet.  
  • Kontrollera om det tillkommer ytterligare kostnader, exempelvis frakt.  
  • Gör skärmdumpar på annonsen och varje steg i orderprocessen. Dessa kan senare användas som bevis.  
  • Betala med kreditkort. Om du betalar med kontokort har du inte samma möjlighet att ta hjälp av kreditföretaget för att få tillbaka dina pengar om något går fel.  
  • Kontrollera att webbplatsen är krypterad. Detta kan du se genom att webbadressen börjar med ”https” istället för ”http”. Finns det ett hänglås i webbläsaren så visar det också att e-handelsföretaget kan identifieras.

Hela listan och mer information hittar du här på Konsument Europas hemsida.

Så får du hjälp om du drabbats

Konsument Europa är den del av Konsumentverket som arbetar med ärenden där köpare och säljare finns i olika EU-länder samt Norge och Island.

De tillhör ECC-nätverket som erbjuder kostnadsfri rådgivning till konsumenter som handlar inom nätverkets medlemsländer.

Här hittar du information om vad du ska göra om du redan drabbats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.