Konkursansökan kom sedan en tidsfrist löpt ut där den kinesiska fordonstillverkaren Youngman skulle ha betalt in lönerna till Saab Automobile.
-Nu ska tingsrätten utse en konkursförvaltare som ska se om det går att rädda Saab. Men för Saab som helhet tror jag att det ser dystert ut. När det gäller lönerna till de Saabanställda hoppas Saab att den statliga lönegarantin ska ge pengar innan jul, säger SVT:s Jan Nylander som tror att det var General Motors som satte spiken i kistan genom att avvisa alla förslag på nya ägare.
”Sett slutet för Saab”
Turerna kring Saab har varit många och har dragit ut på tiden. Men Jan Nylander har svårt att tro att företaget kan överleva.
-Jag tror vi har sett slutet för Saab i dag, åtminstone i sin nuvarande form som biltillverkare. Produktionen har stått stilla i 8 månader och många underleverantörer har lagt ned eller flyttat verksamheten. Saab är också världens minsta volymbilstillverkare som alltid gått med förlust. Att GM sedan också motsätter sig allt samarbete mellan Saab och kinesiska biltillverkare gör att jag tror att det är kört för Saab.
Anna Lindström
anna.lindstrom@svt.se