Saab begärs i konkurs

Uppdaterad
Publicerad

I dag fick Vänersborgs tingsrätt in en anmälan om att Saab Automobile begärs i konkurs.

Konkursansökan kom sedan en tidsfrist löpt ut där den kinesiska fordonstillverkaren Youngman skulle ha betalt in lönerna till Saab Automobile.

-Nu ska tingsrätten utse en konkursförvaltare som ska se om det går att rädda Saab. Men för Saab som helhet tror jag att det ser dystert ut. När det gäller lönerna till de Saabanställda hoppas Saab att den statliga lönegarantin ska ge pengar innan jul, säger SVT:s Jan Nylander som tror att det var General Motors som satte spiken i kistan genom att avvisa alla förslag på nya ägare.

”Sett slutet för Saab”

Turerna kring Saab har varit många och har dragit ut på tiden. Men Jan Nylander har svårt att tro att företaget kan överleva.

-Jag tror vi har sett slutet för Saab i dag, åtminstone i sin nuvarande form som biltillverkare. Produktionen har stått stilla i 8 månader och många underleverantörer har lagt ned eller flyttat verksamheten. Saab är också världens minsta volymbilstillverkare som alltid gått med förlust. Att GM sedan också motsätter sig allt samarbete mellan Saab och kinesiska biltillverkare gör att jag tror att det är kört för Saab.

Anna Lindström

anna.lindstrom@svt.se

Fakta: Anställda på Saab

• Antalet anställda på Saab Automobile har minskat kraftigt de senaste 20 åren.

• 1990 jobbade cirka 7 800 på Saab.

• Vid årsskiftet 2007-2008 var antalet 4 300.

• Cirka 700 anställda blev uppsagda under den tidigare rekonstruktionen 2009.

• Under senhösten hade Saab cirka 3 800 anställda, varav drygt 3 600 i Sverige, ungefär lika många som när Spyker Cars (numera Swedish Automobile) tog över ägandet i februari 2010.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.