Det behövs ingen särskild näringspolitisk hänsyn till Volvo eller andra, anser C. Foto: AP/TT

Samarbetspartierna oeniga med (S): ”Låt inte jobben gå före klimatet”

Uppdaterad
Publicerad

Samtliga partier som Socialdemokraterna samarbetar med är emot att ta hänsyn till industrin och jobben när bonusreglerna för klimatbilar ska göras om nästa år. Det visar SVT:s enkät till riksdagspartierna.

Frågan handlar i grunden om jobben eller klimatet. Ska miljöbilsreglerna bara handla om klimat, eller ska de också anpassas till svensk bilindustri och Volvo?

Ja, säger Socialdemokraterna.

Klimatkrisen

– Det är bra att många Volvomodeller får miljöbonusen, och att många svenskar väljer Volvos laddhybrider i stället för bilar som inte är laddhybrider, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Får inte medhåll

SVT:s enkät visar dock att Socialdemokraterna har övriga partier i januariöverenskommelsen emot sig.

– Det behövs ingen särskild näringspolitisk hänsyn till Volvo eller andra. Det viktiga är att ha ett förutsägbart system som skärps över tid, säger Richard Nordin (C), miljöpolitisk talesperson.

I höstas lättade regeringen på utsläppskraven för klimatbilar och räddade därmed kvar bonusarna till Volvos stora laddhybrider.

Bonussystemet har fått kritik för att ge bonus och andra skattefördelar till stora, tunga bilar som drar mycket när de körs på bensin. Och nu ska det göras om, enligt januariavtalet. Socialdemokraterna vill att jobben i svensk bilindustri ska spela roll för klimatreglerna, men de får bara stöd av två partier som man inte brukar samarbeta med: Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna.

”Bra att ligga i framkant”

– Jag tycker det är bra att ta hänsyn till jobb och tillväxt. Det är inget vi vänder oss emot, säger Martin Kinnunen (SD), miljöpolitisk talesperson.

Klimatminister Isabella Lövin (MP) var med och fattade beslutet som räddade kvar förmåner till tunga Volvo-SUV:ar. Men Miljöpartiet är helt emot att ta näringspolitisk hänsyn, säger hon.

– Vi tror det är bra för industrin att ligga i framkant, och det har svensk bilindustri inte gjort de senaste åren, säger hon.

Fakta: Bonus malus

Innebär att bilar med låga utsläpp kan få bonus på mellan 10 000 och 60 000 kronor, om de släpper ut under 70 gram CO2/km – vilket i praktiken bara gäller laddhybrider och elbilar. Även gasbilar kan få 10 000 i bonus.

Malusen är en straffskatt de tre första åren på nya bilar med utsläpp över 95 gram CO2/km.

I detta system ska straffskatten betala för bonusen, så det ska bli neutralt för statskassan.

I januariavtalet lovar S, MP, C och L att man ska se över och ”skärpa och förenkla” systemet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet