Digital matteundervisning har införts på Mälarhöjdens skola där eleverna räknar med hjälp av appar och digitala spel på paddor och smarta telefoner. Foto: TT

Dåliga IT-kunskaper bland svenska elever

Uppdaterad
Publicerad

Datortillgången i den svenska skolan är utmärkt. Betydligt sämre är de svenska elevernas IT-kunskaper. I ännu ett Pisa-test, denna gång digitalt, hamnar Sverige långt efter toppnationerna. Svenska elever som surfar mer än sex timmar om dagen presterar sämre i matematik och läsförståelse, visar rapporten.

Pisa-undersökning och Sverige har på senare år blivit synonymt med svaga resultat. I den delrapport som nu släpps har också Sverige halkat efter. När digitala kunskaper mättes i två olika moment, läsförståelse och matematik, blev resultatet knappast det många önskat.

När det gäller digital läsförståelse ligger Sverige i mittenskiktet, kring OECD-snittet, men tappar avsevärt jämfört studien gjord 2009.

Gällande att lösa matematiktal digitalt hamnar Sverige i kategorin ”klart under OECD-snittet”, vilket blir en trist repris på hur det såg ut 2013 när huvuddelen i OECD:s mätning av skolelevers kunskaper redovisades.

Surftid sänker

De 15-åringar som surfar mer än sex timmar om dagen har svårare att lösa matematiska uppgifter och läsförståelsetester än klasskompisar som surfar max en timme om dagen. Det visar de svenska resultaten i en ny delrapport från PISA.

– Den här gruppen har inte bara de lägsta resultaten i matematik och läsförståelse i PISA, utan dessvärre är det en grupp som i förhållandevis hög grad präglas av att de skolkar i högre utsträckning, oftare kommer sent till lektionerna och har ett lägre välmående än skolkamraterna som har ett mindre utbrett användande av internet på sin fritid, säger Anders Fredriksson som är enhetschef på Skolverket.

Sverige sticker ut

Sverige har i förhållande till de andra länderna i rapporten störst andel elever som använder internet mer än sex timmar på fritiden. Killarna är överrepresenterade och utgör sjuttio procent i gruppen så kallade extrema internetanvändare. Men vad sambandet mellan mycket surfande och lägre prestationer beror på framgår inte PISA.

– Tillgången till IT är god och användandet av internet är utbrett bland de svenska eleverna. Sedan tyder ju resultaten på att skolan har en lång väg kvar att gå för att förmå omsätta den här tillgången till att lyfta elevernas kunskapsresultat, säger Anders Fredriksson.

En skola där man tagit fasta på vikten av IT är Mälarhöjdens skola i Stockholm. Per Karlström som arbetar som lärare i årskurs 1-3 har introducerat en variant på det populära spelet Minecraft som nu används i matematikundervisningen.

Minecraft på lektionstid

På lektionen har eleverna fått kliva in i Minecrafts värld. Genom att svara på mattefrågor, räkna ut arean på tomter och samarbeta kring olika uppgifter i spelet har det integrerats i undervisningen.

IT-användandet har skolan nu kopplat till flera andra skolämnen – en nödvändighet menar Per Karlström som talar om ett tåg som nu går och som det gäller att vara med på.

– Vad vi måste förstå är att för de här barnen är inte den här tekniken något konstigt. De har levt med den sedan födseln.

Fakta Pisa-rapporten

  • 31 av länderna som deltog i Pisa-undersökningen 2012 fick även göra ett digitalt test.
  • Detta inkluderade läsförståelse med 18 frågor och dessutom 41 matematikuppgifter.
  • Allra bäst resultat i läsförståelsen uppnådde Singapore med 566 poäng, därefter Sydkorea (555) och Hongkong (550)
  • Sverige fick 498 poäng, i mittenskiktet av deltagande nationer, före till exempel Danmark (495) men efter Norge (500) och Estland (523).
  • Även i matematikdelen var Singapore allra bäst med 567 poäng, därefter Shanghai (Kina) med 562.
  • Sverige hade 490 poäng – klart under OECD-snittet.
  • Pisa-mätningen från 2012 visade att svenska elevers resultat försämrats kraftigt i matematik, naturvetenskap och läsning jämfört med Pisa 2009.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.