Foto: TT

Uppgifter: SAS-plan inblandat i incidenten

Uppdaterad
Publicerad

Uppgifter pekar på att det var flight SK1755 på väg till Poznan i västra Polen som låg på kollisionskurs med det ryska signalspaningsflyget, rapporterar Dagens Nyheter.

Tidningen har tagit del av vad som uppges vara radiotrafiken mellan den svenska flygledningen och piloten.

Men i lördags dementerade man på det skandinaviska flygbolagets pressavdelning att ett SAS-plan varit inblandat. Nu hänvisar dock DN även till en källa inom Försvarsmakten som säger att det rör sig om ett SAS-plan.

Kontraorder kom snabbt

Det var vid lunchtid i fredags som ett ryskt signalspaningsplan med avslagna transpondrar och ett passagerarplan som lyft från Kastrup flög på kollisionskurs.

Enligt radiotrafiken så lyfte passagerarplanet, en Bombardier Aerospace CRJ 200 med plats för 50 passagerare, från Kastrups flygplats i Köpenhamn klockan 11.12. Klockan 11.18 gav den svenska flygledningen piloten tillstånd att stiga till 25.000 fot.

Tre minuter senare kom kontraorder: stoppa stigningen vid 22.000 fot.

Flygledningen meddelade att ett då oidentifierat flygplan befann sig på kollisionskurs med passagerarflygplanet.

Det framgår av en ljudfil på Liveatc.net, som är en tjänst som spelar in och sänder radiokommunikation från flygplatser runt om i världen.

Passerade bakom

Några minuter senare passerade passagerarflygplanet strax bakom det ryska signalspaningsflyget.

I lördags kommenterade försvarsminister Peter Hultqvist (S) incidenten (då var inte uppgiften att det eventuellt rörde sig om ett SAS-plan känd utåt) och det faktum att det ryska signalspaningsplanet flugit med avslagna transpondrar.

– Det är anmärkningsvärt och mycket allvarligt, det är risk för att det inträffar olyckor som ytterst kan leda till dödsfall, sade försvarsministern.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.