SAS-medarbetarna: ”Vi är slutkörda”

Uppdaterad
Publicerad

Maxade scheman, långa pass och hög stress.

Piloter och kabinpersonal på SAS vittnar om pressade arbetsförhållanden.

– Vi är slutkörda, säger Viktoria Svensson, ordförande för SAS kabinklubb.

SJ-personal larmade tidigare under onsdagen om en ohållbar arbetssituation. De har ställt in över hundra tågavgångar på grund av personalbrist.

Nu kommer liknande larm från SAS – som även de har tvingats ställa in en rad avgångar inför jul på grund av hög sjukfrånvaro. Enligt Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen i Svenska pilotföreningen, är läget för personalen pressat.

– Vi har noterat att det redan i grund och botten är massor av flygningar som är obemannade. Man försöker då täcka det med att folk ska jobba övertid men man klarar inte av det, det finns inte resurser nog, säger Martin Lindgren till SVT Nyheter.

Han uppger att problemet bottnar i den kraftiga personalnedskärning som SAS genomförde under pandemin, och som SVT har granskat.

– Det får konsekvensen att alla scheman är maxade. Man jobbar i ytterkanten av vad som är tillåtet. Man får slitsamma scheman där många är trötta och ytterst får det konsekvensen att man tvingas ställa in väldigt många flygningar till följd av personalbrist. Det som sker nu ligger helt på ledningens ansvar, säger Martin Lindgren.

Piloterna frustrerade

Enligt Martin Lindgren är frustrationen bland pilotkollegorna stor.

– Man är i stort sett rasande på ledningen, framför allt när man går ut och beskyller piloter och annan personal för att vara sjukskrivna och att det skulle vara orsaken. Alla vet ju att det är extrem personalbrist just nu, säger Martin Lindgren.

Enligt Viktoria Svensson, ordförande för SAS kabinklubb, är arbetsbelastning hög även för kabinpersonalen som hon uppger ”går på knäna”:

– Just nu är situationen som den har varit hela hösten. Vi är underbemannade, det saknas både kabinpersonal och piloter. Vi är slutkörda.

Delar ni bilden av hög sjukfrånvaro?

– Jag kan inte dela den bilden eftersom jag inte har den faktan. Det jag har fakta på är att när våra scheman släpps har vi inte bemanning på alla våra flighter. Vi är för få piloter och för få kabinanställda, säger Viktoria Svensson.

SAS vill inte ge någon siffra för hur hög sjukfrånvaron är.

– Vi gör allt vi kan för att bemanna, det är vår största prioritet. Vi har en plan för hur vi ska bemanna julen och har förberett oss för den här perioden men det är klart att det är en utmaning när sjukfrånvaron är så här pass hög. Det finns även andra orsaker som bidrar till trafikstörningar, exempelvis har en strejk i Frankfurt ställt till det, säger SAS presschef Freja Annamatz.

Så är läget hos andra flygbolag

SAS konkurrent Norwegian har inte ställt in några avgångar runt jul på grund av sjukfrånvaro.

– På Norwegian märker vi också av spridningen omikronviruset, men vi har i dag inte behövt ställa in några flyg på grund av detta, säger en talesperson för bolaget i en skriftlig kommentar.

Även bolaget BRA har en något högre sjukfrånvaro än vanligt.

– Men det har inte haft effekten att vi har behövt ställa in några avgångar, vi har tagit höjd för ökad frånvaro, säger BRA:s kommersiella chef Martin Erkenborn.

KLM har inte behövt ställa in några flyg runt jul från Stockholm, Göteborg eller Linköping på grund av covidläget, meddelar bolaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.