SAS och fackföreningen Svensk pilotförening har hela dagen försökt nå en lösning för att undvika att varslet som omfattar samtliga 430 piloter inom SAS i Sverige skulle träda i kraft. Men när tidsgränsen löpte ut vid midnatt fanns ännu inga besked.
SVT:s reporter på plats utanför förhandlingarna säger att parterna in i det sista uppgav att de hade hopp om att hitta en lösning och strax före midnatt sade en företrädare för SAS att parterna fortsätter att förhandla med målet att nå en uppgörelse snart.
Under onsdagseftermiddagen ställde SAS in 25 avgångar för att undvika att deras resenärer blir strandsatta i händelse av strejk. Under kvällen ökade antalet inställda flygningar till 118. Några kommer att ställas in redan under onsdagskvällen, men de allra flesta under torsdagen fram till klockan 14:00.
Oavsett hur det går i förhandlingarna och även om parterna lyckas nå en överenskommelse så kommer avgångarna ändå vara inställda. Detta för att resenärerna ska veta vad som gäller och få en chans att boka om till andra flighter.
– Vi gör det för att våra kunder inte ska resa i väg och sedan inte komma hem igen i fall det blir strejk, säger Malin Selander, presschef på SAS till SVT Nyheter.
De flesta inställda flygningar är inrikes men även några långdistansflygningar som Stockholm-Chicago och Köpenhamn-San Francisco påverkas. Sammanlagt drabbas runt 11.000 resenärer av de 118 inställda avgångarna.
– Men vi kommer att lägga ut information på vår hemsida och på sociala medier. Dessutom kommer de berörda kunderna få sms om deras avgångar påverkas.
20.000 kan drabbas
– Varslet gäller total arbetsnedläggelse för samtliga 430 piloter inom SAS i Sverige, säger Wilhelm Tersmeden, vice ordförande i pilotfackets SAS-sektion, till SVT Nyheter.
Enligt uppgift ska sex av dem vara norska piloter.
Om strejken blir av kommer konsekvenserna bli omfattande, enligt SAS vd Rickard Gustafsson.
– Just nu jobbar vi dygnet runt för att undvika att våra kunder ska drabbas. En strejk skulle få stora konsekvenser. Upp till 20.000 resenärer skulle kunna drabbas, sade Rickard Gustavsson till SVT Nyheter när bolaget bestämt att 25 avgångar skulle ställas in. Hur många som drabbas om 110 flyg stannar på marken är ännu oklart.
– Det är en svår konflikt eftersom den inte gäller lön, pensioner eller kollektivavtal, enligt Rickard Gustavsson.
SAS efterlyser ett enklare avtal där piloterna ska kunna anpassa sig till en tuffare konkurrenssituation och flyga mer när kunderna vill resa och mindre när det är lågsäsong.
– Vi har ungefär 30 procent mer kunder på sommaren, säger Rickard Gustavsson.
Naggar på förtroendet
Pilotfackets motiv för att hota med strejk är enligt deras egen hemsida att arbetstillfällen är hotade och att de vill ha balans mellan arbete och fritid. Dessutom upprörs man över att SAS, som delvis ägs av staten, sagt upp kollektivavtalet utan att omförhandla det. Ett agerande som är helt unikt på svensk arbetsmarknad, skriver SPF på sin hemsida.
SAS hoppas att det inte blir någon strejk.
– Just nu tycker vi att det är viktigt att lösa de frågor som återstår så att kunderna inte drabbas. Och självklart kommer vi att informera kunderna om läget förändras, säger Malin Selander, presschef på SAS.
SAS har tidigare lyckats få till stånd avtal med de norska och danska facken och de piloterna berörs inte av en eventuell strejk, annat än ett fåtal norska piloter. Så sent som i februari drabbades bolaget av en vild strejk i Danmark med 334 inställda flygningar som resultat och beräknad kostnad på 50 miljoner kronor.
– Ytterligare strejker underminerar på kundernas förtroende, säger Rickard Gustafsson.