Hör Rickard Gustafson, vd på SAS, om slutet på strejken. Foto: SVT

SAS vd Rickard Gustafson: ”Båda parter har fått ge och ta”

Uppdaterad
Publicerad

Efter att 4 000 flyg har ställts in och att 300 000 passagerare påverkats, har nu SAS och deras strejkande piloter till slut kommit överens över 30 timmars förhandlande.

– Jag tänker inte gå in på några detaljer, men båda parter har varit tvungna att få en del och att ge en del, säger företagets vd Rickard Gustafson i SVT:s Morgonstudion.

I över ett dygn pågick förhandlingarna mellan piloterna och SAS och det dröjde långt in på torsdagskvällen innan SAS vd Rickard Gustafson kunde berätta att parterna kommit överens.

– Vi har tecknat ett treårsavtal med alla fyra pilotföreningar i våra tre skandinaviska länder. Det är ett avtal som i sin helhet ligger inom ramen för det så kallade märket, säger vd Rickard Gustafson.

Pilotstrejk på SAS

Han tillägger att båda parter har behövt vara beredda på ett givande och tagande för att få ihop ett sådant stort och komplext avtal efter en lång konflikt.

– Jag tänker inte gå in på några detaljer, men båda parter har varit tvungna att få en del och att ge en del, säger Gustafson.

Oklart vad strejken kostat

SAS har drabbats hårt ekonomiskt av strejken, enligt vissa experter så mycket som 60-80 miljoner kronor om dagen.

– Jag måste medge att det är stora tal det handlar om. Men något exakt belopp vill jag vänta med att ge eftersom vi ännu inte har hunnit räkna ut allt. Den 28 maj kommer vår kvartalsrapport där vi får se till att ha tydliga besked angående kostnaderna, säger Gustafson.

Hur påverkar detta bolaget?

– Det är klart att jag hellre använt de här pengarna för att investera i vår framtid än att bränna av dem i en konflikt. Men nu hamnade vi här och jag beklagar djupt att vi hamnade i en konflikt. Samtidigt är jag i dag också lättad över att vi nu är tillbaka och snart har normal drift igen.

Biljettpriserna kommer inte höjas

Enligt Gustafson har företaget inga planer på att höja biljettpriserna för att betala för vad strejken har kostat. Han förstår att det finns kunder som är besvikna på företaget.

– Vi levde inte upp till vårt löfte att flyga dem till en viss plats. Nu får vi se till att ta oss ur det här, lägga det bakom oss och komma upp med produktionen så fort det går för att återigen bevisa för våra kunder att vi är en trovärdig och stabil partner.

Gustafson säger att han förutsätter att företaget kommer vara i full drift igen sent under fredagskvällen, eller senast på lördag förmiddag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pilotstrejk på SAS

Mer i ämnet