”Fotboll utan fylla” heter projektet som genomförs för att minska alkoholkonsumtionen under allsvenska matcher i Stockholm. Foto: TT

Satsningen mot fylla lyckad – färre kraftigt berusade vid fotbollsmatcher

Uppdaterad
Publicerad

En kampanj mot fylla på fotbollsmatcher verkar ha gett resultat. Färska siffror från IQ och Stockholms stad visar att andelen kraftigt berusade personer under AIK, Djurgården och Hammarbys matcher sjunkit med 40 procent.

– Det är en stor förändring på kort tid, säger Henrik Kindlund, vd för Hammarby fotboll.

De allsvenska konkurrenterna AIK, Djurgården och Hammarby gick förra året samman i satsningen ”Fotboll utan fylla” för att minska alkoholkonsumtionen under matcherna.

Innan satsningen hade tio procent över en promille alkohol i blodet, visade mätningar som klubbarna gjort i samarbete med STAD, Stockholms stad mot alkohol- och drogproblem, och IQ.

Anpassad utbildning

Åtgärderna som genomförts är en anpassad utbildning i alkoholservering för krogpersonal utanför arenorna samt till serveringspersonal och entrépersonal inne på arenorna. Man har också genomfört fördjupad utbildning kring frågor kopplade till alkohol bland anställda med personalansvar och en webbutbildning.

Enligt en blåsstudie som genomfördes under 2017 har andelen kraftigt berusade sjunkit med 40 procent. Studien genomfördes genom att besökare frivilligt tillfrågades om att genomföra blåstest under matcherna. Deltagandet var anonymt. 2.514 personer valde att delta vid totalt åtta allsvenska matcher.

”Fotboll är en fest”

– Fotboll förknippas med fest, man kan ta en öl med kompisarna innan en match, precis som man kanske gör innan man går på teater. Men att bli kraftigt berusad på en match är inte bra, jag tror att de som blir det inte får ut så mycket av det. Det är de personer vi fokuserat på i det här projektet, säger Henrik Kindlund och berättar att även fler klubbar har visat intresse för satsningen.

Man genomförde också ett skådespelartest där totalt åtta skådespelare agerade kraftigt berusade och försökte komma in på arenorna, samt köpa alkohol på och utanför arenan. Enligt studien hade antalet som nekades inträde på arenorna ökat med 154 procent och andelen som nekats att köpa ökade med 78 procent jämfört med 2015.

– Vi är positivt överraskade, det är en stor förändring på kort tid och det är många parter som varit med i det här satsningen och samarbetat, säger Henrik Kindlund, vd för Hammarby fotboll till SVT Nyheter.

Promillehalten sjunker

Den genomsnittliga promillehalten bland de besökare som druckit alkohol var 0,57 promille, mot 0,63 från 2015. Det kan jämföras med en tidigare undersökning som STAD har gjort på Stureplan efter midnatt där genomsnittet låg på 0,74, och det här gäller alltså fotbollsmatcher på eftermiddagar och tidig kväll, ibland vardagar.

TREÅRIGT PROJEKT

STAD har genomfört en studie där 2.514 besökare fått blåsa i samband med matcher under fotbollssäsongen 2017 på Tele2 Arena och Friends Arena i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat matcher.

”Fotboll utan fylla” pågår under tre år och är i första hand koncentrerat till de tre allsvenska fotbollsklubbarna i Stockholm.

STAD har genomfört studien tillsammans med IQ, som är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. Verksamheten består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom alkoholfrågor.

Källa: STAD/IQ

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.