– Vi hade bättre resultat än föregående år och antalet resor slog nytt rekord, säger SJ:s vd Crister Fritzson.
Något som Fritzson menar beror på att man jobbat hårt för att bli bättre på flera plan och samtidigt kunnat hålla nere priserna.
– Vi har jobbat oerhört hårt de senaste åren för att vår produkt ska bli ännu mer attraktiv. Det handlar om kommunikation mot kunderna, biljettbokningssystemet och hur vi hanterar kunderna ombord. Vi har även sänkt våra kostnader rejält vilket har gjort att vi har kunnat sänka priserna, säger han.
Samtidigt som att SJ kunnat sänka sina kostnader gör man den största investeringen i bolagets historia. Något som Fritzson tror kommer leda till att fler kommer att kunna resa med SJ.
– Vi gör också den största investeringen i SJ:s historia, 10 miljarder kronor i nya fordon. Det gör att vi kan öka vår kapacitet med 50 procent, säger Fritzson.
Bättre planering
Trots stor framgång under 2018 sjönk punktligheten för SJ:s lång- och medeldistanståg från 90 procent 2017 till 86 procent förra året.
I rapporten hävdar SJ att bolagets del av förseningarna är knappa 10 procent. Resten kan skyllas på infrastrukturen, i praktiken Trafikverket.
– Det viktigaste för oss är förstås att vi har en infrastruktur som vi kan köra på. Nu kommer det stora investeringar, men det kommer att ta tid. Där måste Trafikverket ta ansvar så att underhållet planeras in på ett sätt så att trafikstörningarna mot konsument blir så små som möjligt.
Sommarens bränder
Värmen och bränderna förra sommaren orsakade också stora förseningar med bland annat avstängda spår och solkurvor.
– Vi måste också jobba på är att få längre framförhållning i vår trafikplan. Vi kan inte prata om sommaren 2019 i februari. I februari 2019 ska vi prata om åren 2021-22, säger Fritzson.