Många av de stora kedjorna inom detaljhandeln erbjuder i dag självbetjäning på olika sätt. Det kan handla om att kunderna själva scannar varorna med en handhållen scanner eller vid särskilda kassor.
När SVT kontaktar fem olika butikskedjor för livsmedel svarar samtliga att självbetjäning blir allt vanligare i deras butiker.
– Många kunder gillar våra tekniska lösningar och det sker en snabb förflyttning, säger Kevin Bell, pressekreterare på Coop.
Ökade med 25 procent
Det är i linje med en global trend. Investeringar i självbetjäningslösningar ökade i rekordtakt under 2020 med hela 25 procent, enligt en undersökning från den Londonbaserade strategiska forsknings- och konsultfirman RBR.
– Det låter som en rimlig siffra. Särskilt i kölvattnet av pandemin där många kunder försöker undvika personalkontakt, säger Carl-Philip Ahlbom, handelsforskare på University of Bath som bland annat har bedrivit forskning kring självscanning.
Upplevs snabbare
Den starkaste drivkraften för kunderna att använda självbetjäningslösningar är att det upplevs gå snabbare, enligt en undersökning som HUI Research 2017 på uppdrag av branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.
Men går det verkligen snabbare? Ingen av butikskedjorna vi har varit i kontakt med säger att de har gjort en mätning av snabbheten. Se klippet för att se SVT:s (helt ovetenskapliga) test.