Sjöfartsverkets nya räddningshelikoptrar av modellen AW139. Foto: AgustaWestland

Flygförbud för Sjöfartsverkets helikoptrar efter tekniskt fel

Uppdaterad
Publicerad

Sjöfartsverkets samtliga räddningshelikoptrar hade flygförbud på grund av tekniskt fel under fredagen. Nu har en fått klartecken att lyfta, men det är oklart när de andra är i drift. ”Skruvar har suttit lösare än vi bedömer att de ska göra”, säger Mattias Hyllert på myndigheten.

Redan förra veckan upptäcktes felet på en av helikoptrarna i samband med en servicekontroll. När samma fel konstaterades på ytterligare en av farkosterna strax före lunchtid på fredagen tog myndigheten beslutet att ställa samtliga sju sök- och räddningshelikoptrar på marken. Nu kontrolleras fordonen av tekniker.

– Det handlar om en komponent som sitter i anslutning till rotorn. En eller flera skruvar har suttit lösare än vi bedömer att de ska göra. Att bara dra åt dem skulle kunna innebära att de skruvar ur sig igen, därför har vi en dialog med tillverkaren om hur vi ska agera. Det är det svaret vi väntar på, säger Mattias Hyllert som är direktör för sjö- och flygräddning på Sjöfartsverket till SVT Nyheter.

Helikopteraffären

Oklart när de är i drift

De sju räddningshelikoptrarna av typen Augusta Westland 139 är fördelade på fem olika baser – Umeå, Visby, Ronneby, Göteborg och Norrtälje.

Vid 15-tiden på fredagen hade en av helikoptrarna fått klartecken att lyfta igen. Den helikoptern kommer att flygas ned till Ronneby, för att stationeras där.

– Nästa helikopter som blir klar kommer vi att ställa i Stockholm (Norrtälje), säger Lars Antonsson, stabsmedlem på Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg till SVT Nyheter.

Det är oklart när alla farkoster kan vara i drift igen.

– Det vet man inte. Det är beroende av om felet går att åtgärda med befintliga delar eller om det behövs reservdelar. Behövs det inga reservdelar handlar det om knappt 24 timmar. Annars kan det ta några dygn, då får man skicka efter reservdelar från tillverkare, säger Lars Antonsson, vars uppgifter bekräftas av Mattias Hyllert.

Enligt Lars Antonsson har det inte varit något konkret fall där räddningshelikoptrarna skulle ha behövts under dagen.

”Naturligtvis allvarligt”

Helikoptrarna har varit i drift sedan 2015, men aldrig stått stilla samtidigt förrän nu. Beslutet om att ställa helikoptrarna är taget ur ett flygsäkerhetsperspektiv, menar Mattias Hyllert.

Hur allvarligt är det här?

– Det är naturligtvis allvarligt, men det är en komponent i vår sjö- och flygräddning. Vi har bilaterala samarbeten med våra grannländer, de finns i beredskap och känner till vårt behov. Vi har även samarbete med polis- och räddningstjänst, och kustbevakningen har flyg med goda eftersökningsresurser som ingår i sjö- och flygräddningssystemet. Hade det inträffat något så hade de aktiverats, säger han till SVT Nyheter.

Kommer ni att vidta andra åtgärder?

– Vi behöver ta reda på vad som har hänt. Sedan ingår det i vårt flygsäkerhetsarbete att titta på incidenter för att se varför de har inträffat och hur vi kan förhindra att de sker igen.

MSB informerad

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) känner till händelsen.

– Jag har pratat med tjänsteman i beredskap. De har fått meddelande från Sjöfartsverkets sjöräddning JRCC om att helikoptrarna står på marken. Som det är nu följer vi ärendet, men vi är inte inblandade i hanteringen av det, säger Fredrik Höglund på MSB:s presstjänst.

Körde över riksdagen

De sju helikoptrarna har varit i blåsväder förut.

I höstas avslöjade SVT:s Uppdrag granskning att Sjöfartsverket och Regeringskansliet kört över riksdagen då de undertecknade avtalet på sju nya räddningshelikoptrar med den italienska tillverkaren Agusta Westland. Avtalet, som var värt nästan en miljard kronor, slöts två månader innan riksdagen hade hunnit fatta beslut om investeringen vilket bröt mot grundlagen. Dessutom betalades en handpenning på nästan 250 miljoner kronor innan riksdagen gett sitt klartecken.

Samma år avslöjades att helikoptrarna helt saknar den utrustning som krävs för att släcka skogsbränder. Lastkroken, som används för att lyfta vattentunnor för vattenbombning, hade helt enkelt valts bort.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Helikopteraffären

Mer i ämnet