Martin Ingvar Foto: Scanpix

”Skolan ger inte pojkar rätt verktyg”

Uppdaterad
Publicerad

Det har aldrig funnits så många vuxna och så mycket resurser i den svenska skolan som i dag, men de har heller aldrig använts så lite.

Det anser Martin Ingvar, professor och överläkare på Karolinska Institutet, som flera gånger skarpt kritiserat den svenska skolan och skolpolitiken.

Bland annat är undervisningen inte anpassad efter pojkarnas lite senare mognad, menar han, bland annat i en debattartikel i Dagens Nyheter där han framhåller att pojkar ligger mellan ett och ett och ett halvt år efter flickor i sin biologiska utveckling men det tar skolan och betygssättningen ingen hänsyn till.

Fokus skola – #dinröst

”Världsrekord i att öka skillnaden”

– För 20 år sedan hade Sverige världsrekord i att ha minst skillnader mellan elevers betyg, vi hade världsrekord i läs- och skrivkunskaper och i att minska skillnader som berodde på föräldrars bakggrund. Nu har vi rekord i att öka den skillnaden. Skillnaderna växer både mellan olika områden och mellan flickor och pojkar.

– En större andel av pojkarna kommer aldrig med på tåget, de får inte de rätta verktygen för att kunna gå i skolan. Då tackar de nej och lämnar walk over. Sverige är det enda landet i världen där utlandsfödda flickor har bättre betyg än inlandsfödda pojkar, framhåller Martin Ingvar.

– Medan flickorna tar bussen till stan för att gå i skolan vet pojkarna inte riktigt vad de ska satsa på. Det gäller att fånga in gängen och göra skolan relevant för dem. Om de kan spela fotboll kan de också gå i skolan!

Dålig läsförmåga ger dåliga betyg

Att läsförmågan bland grundskoleelever är på väg ned är en stor del av problemet, menar han.

– Det är inte okej att 25 procent går ut grundskolan utan fullständiga betyg. De som inte kan läsa i fjärde klass är också de som går ut fem år senare utan betyg i alla ämnen. Barn från icke läsande familjer drabbas hårdast.

Tydliga utvärderingssystem i skolan är en sak som behövs, enligt Martin Ingvar. En annan är att ge läraryrket högre status.

Högre status för läraryrket

– Lärarna måste visa att de spelar en roll för att leverera kvalitet till samhället. Det är bara de själva som kan visa det. Men samhället måste också ta läraren och lärarrollen på allvar. Det är världens bästa yrke men det är ingen karriär att bli lärare, samhället ger inte de signalerna.

Ett gammalt fenomen

Inga Wernersson, professor i pedagogik som arbetat med skolforskning i 40 år, säger att betygsskillnaderna mellan pojkar och flickor är ett gammalt fenomen, som man inte kan säga rakt av vad det beror på.

– Redan när flickor fick börja gå i realskolan 1927 hade de högre betyg. Under lång tid fick inte flickorna samma möjligheter som pojkarna men när de fick det tog de kanske chansen, säger hon.

Om man vill ha en enkel förklaring till att flickor får bättre betyg kan det handla om att flickor är mer disciplinerade, jobbar bättre och mer, är mer effektiva, enligt Inga Wernersson.

Yrkesval som kräver högre betyg

– Men också att det det finns en väldigt differentierad yrkesstuktur, där flickor och kvinnor jobbar inom vård och omsorg. Sjuksköterskor, förskollärare, lärare är stora yrkesgrupper med mycket kvinnor. De kräver högskoleutbildning och höga betyg eller i varje fall att man klarar skolan.

– Pojkarna har en rad andra yrken, till exempel inom hantverk som inte kräver högskoleutbildning och som alltså inte kräver att man anstränger sig för att få konkurrensmässiga betyg. Det kan alltså finnas ett val bakom.

– Det finns en uppfattning att alla elever anstränger sig så mycket som möjligt för att få bra betyg, men så är det antagligen inte. Man gör rationella avväganden. Vad behöver jag för betyg när arbetsmarknaden ser ut som den gör?

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fokus skola – #dinröst

Mer i ämnet