Forskaren Per Fröjd vid Göteborgs universitet ser flera orsaker: den ökade användningen av datorer, större klasser och färre utbildade lärare. I lärarutbildningen prioriteras inte skriv- och läspedagogik.
På vissa skolor finns dessvärre, enligt Per Fröjd, ofta en övertro på datorns förmåga att hjälpa barn.
Både lärare och elever läser sämre
I Fröjds avhandling ”Att läsa och förstå svenska” konstaterar han att niondeklassares läsförmåga ständigt försämras. Anledningarna är flera:
Efter skolans kommunalisering har resurser dragits in. Färre utbildade lärare utbildar allt fler. Lärarutbildningen har heller inte prioriterat läs- och skrivpedagogik.
Datoranvändande sänker läsförmågan
Dataspel och surfande på internet utpekas också som en stor bov i dramat. Dels är surfandet en konkurrerande sysselsättning till läsningen, dels är inlärningen av en annan karaktär.
Vid surfande och läsande på internet premieras en jakt på snabba lösningar och svar och man får inte den helhetsförståelse för en text som man exempelvis får när man läser en bok, skriver Fröjd.