Gymnasieelever i Karlstad Foto: SVT

”Kraven borde vara hårdare på friskolor”

Uppdaterad
Publicerad

Trots att antalet ungdomar i gymnasiet stadigt sjunker fortsätter flera stora koncerner att starta nya skolor över hela landet. I Värmland finns till exempel över 5.000 platser men bara 3.000 tusen elever. Nu höjs kritiska röster.

Överetableringen på skolmarknaden får svidande kritik från bland andra rektorn på Lundsbergs internatskola, Staffan Hörnberg.

– Det är barn vi har ansvar för. Då kan man inte leka som mangör annars med fria marknadskrafter.

Lundsbergs Internatskola förknippas med samhälletstoppskikt. Eleverna och deras föräldrar kommer oftast från miljöer där manminst av allt skulle förvänta sig en negativ inställning till marknadskrafter.

Men rektorn är kritisk till utvecklingen pågymnasiemarknaden. I Värmland där Lundsberg ligger, finns det 70 procent flergymnasieplatser än elever inför nästa läsår.

Tre nya skolor

Så sent som förra läsåret startades tre nya gymnasieskolor,trots att gymnasiekullarna minskat i flera år.

Flera skolor harsvårt att fylla platserna i den hårdnande konkurrensen, och för ett par månadersedan gick en skola, Karlstads Idrottsgymnasium till och med i konkurs.

Staffan Hörnberg har tidigare arbetat internationellt medskolutveckling som konsult.

-Jag har jobbat i flera världsdelar. Ingenstans var skolanlika kommersialiserad som i Sverige, säger han.

Inte vinstdrivande

Lundsberg har fått hård kritik från skolinspektionen för attäldre elever behandlat yngre elever illa. Rektorn har tvingats införa nyaregler och rutiner, och skolinspektionen har fortfarande inte avslutat ärendet.Men rektorn tycker att han har en konkurrensfördel jämfört med de flesta andrafriskolor. Skolan drivs av en stiftelse sedan mer än hundra år tillbaka.

-Det fanns en tanke om att skolan skulle drivas i en sådananda: inte någon profit, inte vinstdrivande, utan eleverna skulle äga skolan,och det skulle borga för skolans överlevnad på sikt, säger Staffan Hörnberg.

-För mig känns det skönt som skolledare att kunna säga attalla de pengar vi får in används oavkortat till undervisningen.

Staffan Hörnberg tror att vinstdrivande skolor kan bidratill utvecklingen genom att till exempel driva på för att effektiviteten blirbättre.

Kostnadsjakt driven av vinstintresse

Men han ser också risker med kostnadsjakt som drivs avvinstintresse.

-Det kan vara frestande att låta eleverna arbeta mycketsjälvständigt. Personal är den största kostnaden och man kan dra ner på den omeleverna arbetar mer själva. Men det är inte bra för undervisningen, säger han.

Och Staffan Hörnberg tycker att kraven borde vara hårdare påfriskolor.

-Ett barn som börjar en skola måste ju få känna trygghetenatt jag får gå färdigt, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.