Foto: SVT

Spelbolagen satsar miljarder på reklam

Uppdaterad
Publicerad

Spelbolagen satsar miljardbelopp på reklam, mest satsar utländska spelbolag som står utanför svensk lagstiftning. Det visar siffror som SVT Nyheter tagit del av. Karin har blivit fri från sitt spelberoende, men påminns ständigt om spelvärlden genom aggressiva reklamkampanjer.

För två år sedan blev Karin diagnostiserad med kronisk migrän och började äta mediciner. Hon kände sig nedstämd och var ensam hemma mycket. En glad annons för nätcasino väckte hennes intresse. Hon tänkte bara gå in och testa, men blev fast i skulder och lögner för sig själv och sin familj.

– Min enda tankeverksamhet låg på spelet – hur jag skulle spela, när jag skulle spela, hur mycket pengar jag skulle spela för och var jag skulle få tag på pengar för att kunna spela. Det urartade ganska fort, berättar Karin. 

Karin tycker att spelbranschen har den mest aggressiva formen av reklam. Varje dag får hon upp till 20 mejl från olika spelbolag som kommer med lockerbjudanden och säger att de saknar henne som kund. Hon avregistrerar sig gång på gång, men mejlen fortsätter att komma.

1,1 miljarder på reklam

Nya siffror från Lotteriinspektionen visar att spelbolagen satsar miljardbelopp på reklam. De utländska spelbolagen som saknar tillstånd i Sverige spenderar mest. Hittills i år har de lagt 1,1 miljarder på reklam, vilket är mer än dubbelt så mycket mot vad de svenska spelbolagen har satsat.  

– De är naturligtvis stora aktörer och det beror på att varje enskilt bolag, vare sig det är statligt eller reglerat i något annat land, hoppas på att få marknadsandelar och vill finnas på marknaden, säger Gustaf Hoffstedt från Branschorganisationen för onlinespel (BOS). 

Bolag slåss för att slippa begränsningar

I Sverige råder spelmonopol. Det innebär att spelmarknaden är reglerad och kontrollerad av staten. Men det finns också en mängd oreglerade spelbolag som verkar från utlandet för att komma runt förbudet, som då inte omfattas av svensk lagstiftning. 

Med undantag för tv-reklam, som följer lagarna i de länder där sändningstillståndet finns, så förbjuder det så kallade främjandeförbudet i Lotterilagen reklam för spel som saknar tillstånd i Sverige.

Främjandeförbudet har länge varit under lupp, och spelbolag samt tidningar som är beroende av annonsintäkterna strider för att det ska slopas. Lotteriinspektionen har å andra sidan polisanmält tidningar som publicerat annonser från utländska spelbolag. 2012 slog Högsta domstolen fast att den svenska lagen krockar med EU-rätten och i och med detta har lagstiftningen i princip blivit verkningslös.

”Det är inte bra”

På Lotteriinspektionen är man bekymrade över utvecklingen. 

– Vi känner oss lite bakbundna. I Sverige så har vi inte tillsyn över de oreglerade bolagen, och det är inte bra. Jag tror inte att det är någon konsument som egentligen vill ha det på det sättet, säger Joakim Rönngren, kommunikationschef på Lotteriinspektionen. 

Regeringen har flaggat för en ny spelutredning som ska undersöka om den svenska spelmarknaden behöver reformeras. Gustaf Hoffstedt från Branschorganisationen för onlinespel välkomnar utredningen och hoppas att den inte ska bli diskriminerande. 

– Vi vill vara inkluderade i det svenska samhället, betala skatt här och ta spelansvar. Vi vill följa svenska regler, vilket tyvärr är förbjudet i dag.

”Jag känner skam”

Utanför alla lagliga turer finns spelarna. Den stora merparten som spelar för sin egen förströelses skull, men också problemspelare. Under lång tid klarade Karin inte av att se spelreklamen. Hon spelade in alla program hon ville se på tv och spolade sedan förbi reklamen. 

– Jag blir illa berörd när reklamen kommer upp och jag känner skam. Vi kan ha en jättetrevlig familjekväll i soffan och så kommer den där reklamen och det blir väldigt tyst och det blir väldigt tungt. Hela familjen blir ju påmind om vad det här spelet har gjort och orsakat den här familjen, säger Karin. 

Faktaruta om spelreklam

  • Under 2014 satsades det 3,7 miljarder på spelreklam. En ökning med 50% från 2013.
  • De som satsar mest pengar på reklam är spelbolag som saknar tillstånd i Sverige.
  • De totala reklaminvesteringarna i år, från tillståndsgivna och otillåtna bolag, har minskat med 139 miljoner kronor jämfört med första halvåret 2014.

Källa: Lotteriinspektionen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.