Starkt år för ekologisk mat

Publicerad

Försäljningen av ekologiska varor i Sverige ökade med elva-tolv procent under 2013, enligt Krav. Men branschen tampas med överskott av kött – och underskott av frukt och grönt.

– Det är fantastiska siffror för 2013. Försäljningsökningen är helt konsumentdriven, säger Cecilia Ryegård, verksamhetsansvarig på Ekoweb, som bevakar den ekologiska marknaden.

Deras statistik för branschen släpps på torsdag, men Cecilia Ryegård säger att en stor del av ökningen beror på giftlarmen om vin och bananer under förra året. Antalet produkter i butikerna är ungefär desamma som 2012, så ökningen beror på att volymerna är större.

Saknar politiska initiativ

Ica, Coop och Axfood – med kedjorna Hemköp och Willys – noterar alla ökningar när det gäller ekomat. Coop ökar med 23,5 procent, Ica med 16 och Axfood med nästan nio.

Krav, vars märkning finns på ungefär tre fjärdedelar av de ekolivsmedel som säljs i Sverige, beräknar att försäljningen för ekobranschen totalt ökade elva-tolv procent under 2013.

Mejerivarorna, som hade ett svagt 2012, ökade 13 procent. Det är oftast i mejerihyllan som konsumenter har sin ”ekologiska debut”, som försäljningschefen Johan Cejie uttrycker det.

– Dryckesmjölk gick upp åtta procent. Det är glädjande. Mjölken som helhet har minskat, men här tar vi andelar på en marknad som krymper, säger han.

Mycket kött – lite frukt

När det gäller kött ser Krav en ökning på 15-20 procent. Trots det är utbudet större än efterfrågan. Men det innebär inte att ekologiskt kött slängs.

– Det betyder bara att det säljs som konventionellt kött. Bönderna får inte det de ska ha betalt helt enkelt, de gör förluster, säger Cejie.

När det gäller frukt och grönt driver ekobananerna på. Där är det i stället svårt att få fram tillräckliga mängder.

– Det är ett exempel på att när marknaden svänger fort är det problem med jordbruksprodukter. Det är inte bara att vrida på en kran så kommer bananer, säger han.

Det är något som miljöchefen på Ica, Maria Smith, känner igen sig i. Under året har ekologiska citroner börjat säljas, vilket krävde att konventionella odlare ställde om sin produktion.

– De samtalen började vi med våra leverantörer för riktigt länge sedan, säger Maria Smith.

Ekoförsäljning

 * Ica sålde ekologiska varor för nästan 2,36 miljarder kronor förra året, en ökning med 16 procent. Som jämförelse sålde Ica totalt under 2012 livsmedel för drygt 98 miljarder.

 * Coop: Försäljningsökningen av ekovaror på 23,5 procent under 2013. Av den totala omsättningen bestod 6,3 procent av ekovaror, jämfört med 5,1 procent 2012.

 * Axfood: Under 2013 stod ekovarorna för 3,0 procent av livsmedelsförsäljningen. Försäljningsökningen från året innan var nästan nio procent.

Källor: Ica, Axfood, Coop (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.