Vid 12.30-tiden på torsdagen gick det plötsligt inte att ta ut kontanter från bankomater som hör till bolagen Bankomaten och Kontanten, vilket Corren först berättade om.
– Jag kan bekräfta att vi har en driftstörning i samtliga våra automater, sa Johan Nilsson, kund- och marknadschef, till SVT Nyheter.
Gällde hela Sverige
Problemen upptäcktes hos Bankomaten ungefär klockan 12.45. Det gällde alla kontantautomater på över 500 orter i Sverige.
– Vi övervakar trafiken och märkte att transaktionerna slutade fungera, sa Johan Nilsson.
Har detta hänt förut?
– Ja, driftstörningar har vi haft förut men det här är den första lite större driftstörningen som vi haft under en längre tid. De senaste åren har vi haft väldigt stabil drift, säger Johan Nilsson.
Även Kontanten
Även uttagsautomater från Kontanten påverkades.
– Ja, det har vi. Min uppfattning är att det gäller alla uttagsautomater i Sverige. Vi har haft problem i cirka 1,5 timme. Men jag har uppgifter om att vi ska vara igång snart, sa Kalle Boumedienne, vd Nokas Värdehantering.
Johan Nilsson tror att problemet ligger i att alla Sveriges olika bolag som sköter bankomater har samma it-system.
– Alla har samma it-leverantör. Jag kan bara bekräfta att vi har problem men min bedömning är att de andra har motsvarande problem, sa han vid 14.30-tiden.
Norsk it-leverantör
Enligt Aftonbladet är det norska företaget Evry som är it-leverantören för alla Sveriges bankomater. Aftenposten uppger att Evry hade tekniska problem under torsdagen.
Vid klockan 14.45 uppgav Bankomat att deras automater fungerade igen.
– Vi beklagar att det här har hänt och att det drabbat människor på gatan som behöver kontanter, säger Johanna Holst från Bankomat.
Uppgifter om fel med mobilbank
På eftermiddagen kom också uppgifter om att det var problem med att logga in på internetbanken på bland annat SEB. Vid 14.30-tiden började kunder skriva på SEB:s hemsida om att det var någon form av driftstörning. Klockan 15.00 bekräftade SEB att man hade tekniska problem med vid 16-tiden var de åtgärdade.
– Vi har haft ett nätverksproblem internt som gjort att delar av vårt system inte fungerat. Men vi har lokaliserat problemet och startat om våra servrar, säger Frank Hojem, presschef på SEB.
– Misstänker ni någon överbelastningsattack?
– Nej, vi har ingen information som tyder på det, säger presschef Frank Hojem.