Stora störningar i Länsförsäkringars banktjänster

Uppdaterad
Publicerad

Länsförsäkringars bank drabbades under onsdagen av stora störningar. Det gick inte att logga in på internetbanken och för en del kunder gick det varken att betala med bankkortet eller att använda betaltjänsten Swish. Vid 18.30-tiden var problemet åtgärdat.

Störningen ska ha upptäckts vid 15-tiden.

Problemen med att logga in på internetbanken på dator eller mobiltelefon ska ha drabbat alla bankens kunder. Exakt hur många som inte kunde genomföra betalningar är dock oklart.

– Vi beklagar och förstår att det kan vara besvärligt för kunder som står och ska betala, sa Cecilia Winter, presstalesperson på Länsförsäkringar, vid 16.30-tiden.

Klockan 18.30 var problemet helt åtgärdat.

– Felet berodde på en planerad uppgradering av banksystemet. Vi har startat om banktjänsterna en efter en och de fungerar precis som vanligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.