Gustav Kasselstrand från Alternativ för Sverige vid ett EU-valmöte i Helsingborg Foto: Johan Nilsson/TT

Alternativ för Sverige-affischer togs bort: ”Ett arbetsmiljöproblem”

Uppdaterad
Publicerad

Det högernationalistiska partiet Alternativ för Sverige har under valrörelsen flera gånger stoppats från att annonsera. På bussarna i Västerås tog Västmanlands lokaltrafik ned affischerna med hänvisning till reaktioner som kommit från resenärer och allmänhet.

– Det påverkar oss negativt, säger partiledare Gustav Kasselstrand.

Budskapet på affischerna i Västerås var ”Ta tillbaka makten – Sverige ut ur EU”. Trafikbolaget hade inga invändningar kring innehållet på affischerna, men de togs ned – på grund av rektionerna.

– Förtroendet från våra kunder är det viktigaste, säger förvaltningsdirektör Arne Andersson till Vestmanlands läns tidning.

EU-valet 2019

Arbetsmiljöfråga

I Göteborg fattade trafikbolaget Västtrafik samma beslut. Inte heller här hänvisade trafikbolaget till budskapet i annonserna, utan till potentiella arbetsmiljöproblem för personalen.

– Liknande reklam har lett till hot och påhopp mot förare, men också skadegörelse och vandalisering på bussar. Vi kan inte garantera en trygg arbetsmiljö för personalen och vi kan inte heller leverera trafik enligt planen. Om bussar eller spårvagnar blir vandaliserade får de tas ur trafik, säger Maria Björner Brauer, till SVT

Vad säger du till dem som anser att ert beslut skadar yttrandefriheten?

– För mig är det här en arbetsmiljöfråga. Om inte förarna känner sig trygga i sin arbetsmiljö är det mycket sannolikt att det inte är tryggt för kunderna heller och det kan inte vi inte acceptera, säger Maria Björner Brauer.

Annan bedömning i Stockholm

I Stockholm har däremot Storstockholms lokaltrafik gjort en annan bedömning och där har partiet kunnat annonsera.

Men TV4 har sagt nej till en reklamfilm med budskapet ”Swexit”. Bolaget vill inte närmare motivera varför man fattat detta beslut  utan lämnar endast denna kommentar via sin försäljningsdirektör Malin Häger.

”TV4 äger alltid rätten att besluta om vem som annonserar hos oss. I det här fallet hade vi inte möjlighet att tillgodose önskemålet och tackade därför nej”.

– Jag tror helt enkelt att de inte tycker om ett parti som Alternativ för Sverige, säger Gustav Kasselstrand.

– Det påverkar oss negativt eftersom det fortfarande finns många som inte känner till partiet. Att annonsera är ett sätt för oss att göra partiet känt.

Vi har sökt demokratiminister Amanda Lind (MP) som via sin pressekreterare svarar att ”ministern inte går in och kommenterar enskilda bolags beslut”.

FAKTA: Alternativ för Sverige

  • Bildades av den tidigare ledningen i Sverigedemokraternas ungdomsförbund, efter att de uteslutits ur SD 2015.
  • Driver en hårdare invandringspolitik än Sverigedemokraterna och vill att samtliga uppehållstillstånd som beviljats sedan år 2000 ska omprövas.
  • Delade ut en broschyr i valet förra året med texten ”Dags att åka hem”, vilket syftade på ”minst en halv miljon” invandrare.
  • Vill att Sverige lämnar EU.
  • Fick 0,3% i riksdagsvalet 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-valet 2019

Mer i ämnet