Svenskt företag satsar på batteriåtervinning

Uppdaterad
Publicerad

Batteriföretaget Northvolt börjar nu återvinna metaller ur gamla uttjänta batterier. 

Det ska bli ett sätt att få in mer råvara till nya batterier, så att inte allt måste importeras från länder utanför Europa. 

– Redan från början bestämde vi att de metaller som vi en gång importerat till Europa och byggt med, måste vi hitta sätt att återvinna så att de kan bli nya batterier. 

Det säger Emma Nehrenheim, miljö- och återvinningschef på Northvolt Labs strax utanför Västerås. Där drogs nyligen återvinningen igång. Gamla batterier samlas in, tas isär och laddas ur helt. Battericellerna slängs in i en kross och delas i lite större bitar, så att plast, koppar och sådant kan sorteras bort. I slutändan finns ett svart pulver. 

– Det här är värdefullt. Det är nickel, kobolt, mangan och lite annat. Pulvret löser vi upp i syra och så återvinner vi ämnena ett efter ett och gör nytt aktivt material, säger Emma Nehrenheim. 

“Gruvbrytning på den egna bakgården”

Idén kallas ibland “gruvbrytning på den egna bakgården”. En resurs ska inte slängas efter en generation. De här metallerna är ganska dyrbara och oftast bryts de utanför i Europa. I Centralafrika, Kina, Australien eller Kanada. Men det finns fyndigheter i Europa och i Sverige. Här blir det ibland konflikt eftersom de boende inte vill ha en ny gruva i sin närhet. 

Northvolt bygger en jättelik anläggning i Skellefteå, där batterier för europeiska elbilar ska tillverkas i stor skala, är planen. I Västerås pågår tillverkningen redan i mindre skala. Så råvarorna behövs. 

– Vi behöver väldigt höganrikade produkter, nickelsulfat och litiumoxid med mycket hög renhetsgrad. Konverteringsanläggningarna som gör detta är inte många. Litium behöver vi hämta rätt långt ifrån men det finns ju i Europa. Nickel, kobolt, grafit finns också i närområdet. Det tar lite längre tid men vi ser att vi kommer att nå dit, säger Northvolts vd Peter Carlsson. 

”Viktigt att jobben inte bara skapas i Asien”

Kina dominerar nu vad gäller tillverkning och råvaror. Det vill Peter Carlsson komma ifrån: 

– När vi går från förbränningsmotorer till elektriska drivlinor så är det viktigt att de nya linorna och jobben inte bara skapas i Asien utan även i Europa. Det finns ett fokus, men det är bråttom.

Återvinningen har börjat men går inte i full fart. 

– Vi har kommit långt med tekniken att få ut så mycket metall som möjligt. Men vi behöver en säker, storskalig insamling. Gamla batterier ska inte exporteras från Europa utan tas om hand och återvinnas här, säger Emma Nehrenheim.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.