Foto: TT

Svenskarnas förtroende för Facebook rasar

Uppdaterad
Publicerad

Förtroendet för Facebook sjunker kraftigt och mer än varannan svensk, 54 procent, säger sig nu ha ganska eller mycket lågt förtroende för Facebook. Det visar en ny undersökning från Novus.

Nyligen avslöjades hur marknadsföringsföretaget Cambridge Analytica, med hjälp av Facebook, fått tillgång till personlig information om cirka 50 miljoner användare. Information som sedan använts bland annat för att påverka det amerikanska presidentvalet.

Och de nya skandalerna har påverkat många svenskars förtroende för Facebook.

Cambridge Analytica och Facebook

Informationen kan missbrukas

I en ny undersökning gjord av Novus uppger 44 procent av svenskarna att deras förtroende för Facebook har minskat under året. Endast en procent uppger att deras förtroende har ökat under året.

– Det som har kommit upp i samband med Cambridge Analytica-diskussionen har påverkat. Alltså att det man lägger upp på Facebook kan hamna i orätta händer och missbrukas. Självklart drar det ner förtroendet, säger Torbjörn Sjöström, vd för Novus.

Kan det finnas andra faktorer än avslöjandena kring Cambridge Analytica som du tror har påverkat att förtroendet för Facebook sjunker?

– Ända sedan Donald Trump vann det amerikanska presidentvalet har det talats om att Facebook har använts till att påverka val. Men de senaste veckorna har detta kulminerat och turerna kring Facebook och Cambridge Analytica har dominerat nyhetsrapporteringen, så nästan ingen har missat detta, säger Torbjörn Sjöström.

Många väljer bort personlighetstester

Undersökningen visar också att ungefär var tredje svensk svarar att de nu kommer att ändra sitt beteende på sociala medier. Det kan handla om att dela mindre information eller att sluta göra frågesporter och personlighetstester på Facebook.

Ungefär var tredje svensk har även funderat på att lämna Facebook helt, men väldigt få gör verklighet av tanken och raderar sitt konto.

– Lämnar du Facebook så lämnar du också dina vänner och olika grupper eftersom det är ett socialt nätverk. Kärnfunktionen är ju inte att bjuda Facebook på information men det finns inget alternativ för många. Det är lätt att fundera på att lämna, men man stannar för sina vänner.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes som en webbundersökning i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel med 1 004 intervjuer på ett riksrepresentativt urval under perioden 22-26 mars 2018. Svarsfrekvensen var 58 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet