Foto: Scanpix

Svenskarna köper mer mättat fett

Uppdaterad
Publicerad

Stick i stäv med de gängse näringsrekommendationerna ökar försäljningen av mättade fetter samtidigt som allt färre konsumenter köper nyckelhålsmärkta produkter. Till råga på allt är sockerkonsumtionen fortsatt hög, enligt Svensk Dagligvaruhandel.

Exempelvis ökade försäljningen av Bregott och smör med drygt nio procent 2011, samtidigt som försäljningen av lättmargariner minskade med åtta procent.

Det visar, enligt Svensk Dagligvaruhandels vd Thomas Svaton, att utvecklingen går i fel riktning. Att minska konsumtionen av mättade fetter och öka konsumtionen av nyckelhålsmärkta produkter anses vara viktiga medel för att förbättra folkhälsan, menar branschorganisationen som efterlyser en nationell nutritionsplan.

– Debatten om att man ska äta naturligare och mer fett har satt sig i konsumenternas huvuden och gjort att vi fått en förändrad konsumtion. Vi äter mer fett, färre nyckelhålsmärkta produkter – men drar inte heller ner på socker och salt, säger Thomas Svanton.

Det verkar som att människor tagit till sig fettförespråkarnas argument – men utan att minska på sockret, menar Svaton.

– Det verkar som att man blandar och ger med dieterna. Då får ju inte dieten den konsekvens som någon har räknat ut.

”Mer naturligt alternativ”

Andreas Eenfeldt är läkare och förespråkare av LCHF-dieten. Hans blogg ”Kostdoktorn” är oerhört populär.

– Jag tror att folk har tagit till sig att vetenskapen på senare tid visat att det inte finns några goda skäl att skrämmas med smör. De gamla råden att äta lättmargarin är omoderna. Då går folk över till godare och mer naturliga alternativ, säger han.

Undviker man fett blir man hungrigare och då är det större risk att man faller för chokladkakorna vid kassorna, menar Eenfeldt.

– Vi ska inte skrämmas med riktig mat. Det har vi gjort i 20 år och under den tiden har vi fått en fetmaepidemi i Sverige. Det är fel fokus att skrämmas med Bregott när svenskarna dricker enorma mängder läsk och äter godis. Det är bra att det svenska folket har genomskådet det här nu, säger han.

Men kan det vara så att folk äter mer fett, men fortsätter att äta socker?

– Jag tror att det är dåligt att trycka i sig socker. Då spelar det ingen roll vad man äter i övrigt. Vi borde minska på vår sockerkonsumtion, och ett sätt att göra det är att inte vara rädd för fett.

”Nyckelhålsmärkningen är omodern”

Allt färre konsumenter leter dessutom efter nyckelhålsmärkta produkter i butikerna, visar siffrorna från Svensk Dagligvaruhandel. Andreas Eenfeldt tycker att nyckelhålsmärkningen är omodern. Den behöver uppdateras och flytta fokus från det fettsnåla till att minska på socker och snabba kolhydrater.

– Det finns mycket bra mat som ägg och smör och andra saker som man blir mätt av och som är näringsrikt. Man sätter fokus på fel saker och gör det svårare för svenskar att gå ner i vikt och hålla vikten.

Thomas Svanton på Svensk Dagligvaruhandel tycker att Nyckelhålsmärkningen är ett enkelt och lättbegripligt koncept – men att Livsmedelsverket satsar för lite ekonomi och kraft på märkningen.

– Nyckelhålsmärkningen står för hälsosam kost och nästan alla människor förstår den. Men staten har inte haft råd att understöda sitt varumärke. Ska man hålla det vid liv måste man hålla intresset uppe, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.