SVT avslöjar: Allvarliga brister i trygghetslarm – kommuner informerades inte

Uppdaterad
Publicerad

I samband med ett dödsfall upptäcktes ett fel som innebar att trygghetslarm riskerade att slås ut vid strömavbrott. På flera håll har de aktuella larmen sedan bytts ut – men trots uppmaningar har leverantören inte gått ut med någon allmän varning.

Tunstall har den senaste tiden uppmärksammats för omfattande problem med trygghetslarm som nu bland annat kopplats till ett dödsfall i Luleå. En kartläggning av P4 Örebro har visat att över 65 kommuner drabbats av problemen.

Det tidigare felet identifierades enligt SVT:s källor förra våren, efter en händelse i Kramfors där anhöriga till en svårt sjuk person misslyckades med att använda larmet och i stället fick tillkalla ambulans via 112.

De otrygga trygghetslarmen

Personen avled, och även om larmproblemet inte bedöms ha påverkat den tragiska utgången så blev kommunen uppmärksam på bristerna hos Tunstalls larm. ”Vi bytte ut allihop i panik”, säger en person med kunskap om händelseförloppet.

Information om vad som hänt spreds vidare till andra kommuner – men inte genom någon varning från Tunstall utan genom att kommunpersonal tipsade varandra.

”Väldigt oroväckande”

Hösten 2019 begärde både Krokom och Lindesberg att Tunstall skulle kontrollera också deras larm. Båda kommunerna fick besked om att flera larm måste bytas ut – i Lindesberg 46 stycken.

– Det var väldigt oroväckande, säger Patrik Borup, enhetschef vid Lindesbergs kommun.

Det tog drygt en månad innan larmen byttes ut, något som enligt kommunen bland annat berodde på att Tunstall inte ville ta kostnaden för att låta kommunens tekniker göra utbytet utan hellre skickade egen personal. ”Vi vet fortfarande inte när Tunstall kommer och byter ut larmen” heter det i en anmälan som kommunen skickar tilll IVO.

När larmen till slut var utbytta hade det gått över ett halvår sedan händelsen i Kramfors.

Ersätter alla man får kännedom om

Tunstall bekräftar för SVT att man bytt ut äldre larm ”som inte har ansetts ha full funktionalitet”. Man uppger också att man alltid ersatt alla felaktiga larm ”som vi fått kännedom om från våra kunder som har tjänsteavtal, serviceavtal eller kvarstående garanti.” För kunder som inte har eller haft detta ”och som upplever att de inte har haft full funktionalitet i vår leverans så har vi fört en specifik dialog oss emellan när vi fått vetskap om problemet.”

Ute i de drabbade kommunerna menar man att bolaget också borde gå ut med information till alla kunder när man identifierar ett allvarligt fel.

– Mardrömsscenariot är ju att någon avlider för att larmet inte fungerar, säger Patrik Borup.

Vet du mer? Kontakta SVT:s reporter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet