När räddningstjänsten hjälpte polisen vid en insats vid Knivsta fortsatte tågen komma trots att de fick besked att trafiken stoppats. Foto: SVT

SVT avslöjar: Tåg tillåts köra trots folk på spåret

Uppdaterad
Publicerad

Vid sju tillfällen i år har tågtrafik släppts på trots löften om att den skulle vara stoppad, visar SVT:s granskning. Därmed har Trafikverket brutit mot gällande regler och usatt människor på spåren för livsfara.

Den 26 maj larmades räddningstjänst ut till järnvägen vid Knivsta station mellan Uppsala och Stockholm. De skulle hjälpa polisen i sökandet efter en självmordsbenägen person.

När de kom fram krävde de att tågtrafiken skulle stoppas, vilket Trafikverket också beviljade.

SVT granskar järnvägen

– Vi hade begärt trafikstopp från Trafikverket och trodde således att det inte skulle komma några tåg på spåret, säger Johan Blommé befäl vid Räddningstjänsten Attunda.

”En chock”

Det var mitt i natten och helt mörkt. Räddningstjänsten gick längs spåret när de plötsligt såg ett skarpt ljus komma mot dem.

– Det är klart man reagerar i någon form av chock. Det förväntar man sig inte i det läget, säger Johan Blommé befäl vid Räddningstjänsten Attunda.

Brandmännen klarar livet med blotta förskräckelsen. Efter olyckan konstaterar de att det hade kunnat sluta riktigt illa.

Brott mot regler

Utan att kontrollera om räddningstjänsten var borta från spåret hade Trafikverket släppt på tågtrafiken. Helt i strid mot gällande regelverk.

I förra veckan kom en utredning från haverikommissionen som visade på säkerhetsbrister i största allmänhet för banarbetare. Men SVT:s egen granskning visar alltså att det är långt ifrån bara banarbetarna som lever farligt. Tåg släpps fram trots löfte om stoppad trafik och tåg har körts trots att personer varit på spåret. Och det har hänt vid minst sju tillfällen bara i år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet