”Det är fantastiskt roligt att publiken uppskattar vår digitala nyhetstjänst, och särskilt att de uppfattar oss som både trovärdiga och ansvarstagande”, säger Michael Kucera, nyhetschef för SVT Nyheter Online. Foto: Jan Danielsson/SVT

SVT Nyheter ett av Sveriges starkaste digitala varumärken

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter är ett av Sveriges mest ansvarstagande, trovärdiga och visionära företag, enligt en ny undersökning.

I den årliga studien Purposeful Brands får svenskarna tycka till om vilka företag och varumärken de mest förknippar med flera egenskaper som sedan vägs samman, exempelvis att vara trovärdig, ansvarstagande och visionär.

– Om man ska sammanfatta det i en mening så handlar det om att man har en ärlig intention att leda positiv förändring, säger Jessica af Sandeberg, ansvarig för Purposeful Brands 2018 på Lynxeye Labs (som beställt studien).

Stark debut av SVT

SVT Nyheter, som debuterar på listan, hamnar på femte plats när de mest syftesdrivna digitala tjänsterna och varumärkena rankas.

– Väldigt många i Sverige anser att SVT Nyheter strävar efter ett högre syfte och försöker ha en positiv påverkan på samhället. De upplevs vara pålitliga och ärliga och har värderingar som många tror på till större grad än andra på listan, säger Jessica af Sandeberg, ansvarig för Purposeful Brands 2018 på Lynxeye.

– Det är fantastiskt roligt att publiken uppskattar vår digitala nyhetstjänst, och särskilt att de uppfattar oss som både trovärdiga och ansvarstagande, säger Michael Kucera, nyhetschef för SVT Nyheter Online.

Swish toppar igen

För andra året i rad toppar Swish kategorin Purposteful Brands Digital, följt av BankID, Spotify och Google.

De företag som tappar mest är Facebook, från plats 10 till 29, Uber, från 5 till 20 och Skype, från 7 till 23. Längst ner på listan finns Aftonbladet, Eniro, Yahoo och Expressen.

Totalt 1 500 svenskar i åldrarna 18-65 år har deltagit i studien.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.