Vivino började sälja vin på den svenska marknaden i september 2019, i samarbete med ett privat budföretag som sköter hemtransporten till kunderna.
Detta strider mot alkohollagen, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.
– Systemet har ju ensamrätt på försäljning, både i butik och på nätet, så när Vivino säljer alkoholdrycker bryter de mot lagen.
Det är visserligen tillåtet att beställa alkohol på internet för leverans till Sverige, men kunden måste då ordna transporten själv, säger Agén.
Vivino erbjuder dryck och hemtransport som ett paket och går därmed över gränsen, enligt Systembolaget.
Inget fredagsmys i reklamen
Dessutom bryter företaget mot alkohollagens krav på ”särskild måttlighet” i marknadsföringen, anser Systembolaget – detta genom att uppmana till köp och genom att koppla alkohol till fredagsmys, Halloween och Black Friday.
För att stoppa Vivinos verksamhet i Sverige har Systembolaget därför gått vidare och stämt bolaget vid Patent- och marknadsdomstolen, vilket Dagens Juridik var först med att rapportera.
Experten: Kan vara lagbrott
Systembolaget vill att domstolen utfärdar ett vitesföreläggande på totalt 3 miljoner kronor, vilket skulle tvinga Vivino att upphöra med verksamheten eller betala vitesbeloppet.
Jörgen Hettne, docent i EU-rätt vid Lunds universitet, välkomnar att frågan prövas. En central fråga är om transportföretaget kan räknas som ”oberoende” av Vivino – annars bryter upplägget mot lagen, skriver han i en kommentar.
Det kan inte heller räknas som privatinförsel om Vivino framstår som ”påtagligt närvarande” på den svenska detaljhandelsmarknaden, framhåller han.
40 miljoner användare
Vivino lanserades som en social plattform för vinentusiaster 2010. Tjänsten uppges ha närmare 40 miljoner användare i världen.
I fjol stämde Systembolaget Winefinder i ett liknande mål som ännu inte är avgjort.
SVT söker Vivino.