Taklasten har betydelse för sladd

Uppdaterad
Publicerad

Nästa vecka börjar sportloven. Då ger sig många ut på vägarna med takräcken och boxar fyllda med skidutrustning och annat. Hur mycket man lastar bilen kan vara avgörande vid en sladd, visar ett nytt test.

I testet som Folksam låtit göra har man lastat takboxen med ganska normala skidutrustningar. Man fyllde boxen till bredden med andra saker som en del kanske gör. Testet visar ändå på en stor skillnad på hur bilen uppförde sig.

Först en bil i 60 kilometer i timmen med bara föraren och utan last. Trots att antisladdsystemet är urkopplat klarar sig bilen ganska bra genom konerna i det så kallade älgtestet.

Rejäl sladd

Om det däremot sitter fyra personer i bilen och boxen på taket med lasten blir det en rejäl sladd som i en trafiksituation skulle kunna vara livsfarlig.

Om vi tittar på båda bilarna samtidigt er man skillnaden ännu tydligare...

-Vi vet att nästan hälften av alla dödsolyckor startar med en sladd vintertid. Lasten bygger på den risken. Har man inte antisladd så har man ytterligare sänkt tröskeln för en sladd ska sättas igång, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsexpert Folksam, till Rapport.

Vad ska man göra om man inte har antisladd och måste lasta bilen?

-Det gäller att försöka packa lågt. Hålla packningen så centralt

som möjligt och ta sig en funderare på om man verkligen behöver ha med allt.

En skidutrustning kan väga en hel del så det är lätt att överlasta bilen. I instruktionsböckerna sägs att man inte får lasta mer än 100 kg. I övrigt står det inte så mycket om hur väghållningen påverkas.

-Jag skulle tro att väldigt många åker omkring med överlast. Att ha flera människor i bilen innebär oftast att det blir mycket packning.

Om bilen har antisladdsystem eller inte är även avgörande. En lastad bil med antisladd inkopplat snurrar runt helt och hållet. Om systemet är på går det bättre men bilen kränger ändå till. Storleken på lasten har alltså betydelse.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.