Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Anna Andersson fick betala en ny behandling för att sätta in nya tandfasader på rätt sätt.

Tandläkaren lämnade landet med journalerna – Anna får ingen hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Anna Andersson är en av flera patienter som anmält att de blivit felbehandlade av en tandläkare på kliniken Bay Dental i Sundbyberg. Men eftersom tandläkaren försvunnit med journalerna, så får patienterna ingen hjälp.
– Man förväntar sig att man har någon säkerhet, det är ju därför man vänder sig till försäkringsbolag och IVO, säger Anna Andersson.

SVT Nyheter har tidigare berättat om tandvårdsföretaget Bay Dental i Sundbyberg, som står på Försäkringskassans sanktionslista för att de misstänks ha fuskat med tandvårdsersättning. Försäkringskassan anmälde förra året tandläkaren till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

– Efter att vi startat ett individärende på den här tandläkaren så började det komma in klagomål från patienter, säger Caroline Brundell, tillsynstandläkare på Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

En av dem var Anna Andersson, som satte in tandfasader på Bay Dental som började ramla ut strax efter.

– Jag hade så ont. Min nya tandläkare sa att jag var nära att få tandlossning, för mina tänder var liksom ihopcementerade.

”Min hälsa står på spel”

Anna fick betala en ny behandling för att sätta in nya tandfasader på rätt sätt. Men IVO menar att det inte går att bevisa att hennes skada är medicinsk, utan att Anna främst söker ekonomisk ersättning för en misslyckad skönhetsbehandling.

– Oavsett om det handlar om skönhet eller medicinska skäl, så är det ju fortfarande allvarligt, det är ju min hälsa som står på spel. Skadorna hon har skapat bildar ju men, det är ju allvarligt, säger Anna Andersson.

Men det går inte att bevisa att de skador som patienterna har anmält verkligen beror på den här tandläkaren, eftersom tandläkaren har försvunnit och det inte finns några röntgenbilder.

– Bevisbördan ligger på oss, när vi ska utreda en vård som har skett, så har vi bara journalen att tillgå, säger Caroline Brundell.

Också tandläkarens försäkringsbolag Gjensidige vägrar att betala någon ersättning till Anna Andersson. De skriver att det inte går att bevisa att det finns någon “objektiv, påvisbar personskada” av just den här behandlingen.

”Har försökt nå henne”

Att journalerna saknas eller brister hos de tandläkare som anmäls till IVO är ett stort problem, det visar en genomgång som myndigheten gjorde 2017. Och i det här fallet säger Caroline Brundell att de har gjort allt de kan innan de lade ner ärendet mot tandläkaren.

– Vi har försökt nå henne, via rekommenderat brev och delgivning från polis. Vi vill ha kontakt med individen för att ta reda på den personens inställning. Att gå till HSAN och dra tillbaka legitimationen är ju rätt ingripande.

Men ska det löna sig att lämna landet och ta med sig journalerna?

– Nej, men vi kan ju återuppta ärendet om vi får en impuls om att hon är åter i landet.

Efter SVT Nyheters frågor överväger nu IVO att återuppta ärendet mot tandläkaren.

SVT Nyheter har sökt tandläkaren men har inte kunnat nå henne.

Tandläkarens försäkringsbolag Gjensidige skriver till SVT Nyheter att man inte kan kommentera detaljer i det enskilda fallet då det skulle bryta mot sekretessreglerna inom Patientdatalagen.

”Men vi kan konstatera att ärendet är handlagt i enlighet med gällande riktlinjer.  I övrigt hänvisar vi till våra tidigare svar.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer