Tandvårdspersonal i Stockholm gick före i vaccinkön

Uppdaterad
Publicerad

Tandvårdspersonal i Stockholm har gått före i kön till coronavaccineringen. Efter att kryphålet nu blivit upptäckt har många tidsbokningar blivit återkallade, men hur många som hann vaccineras dessförinnan är ännu oklart. Nu har regionen pausat möjligheten för vårdpersonal att boka nya tider för vaccination – på obestämd tid.

Tandvårdspersonal verksamma i Stockholm har under en tid kunnat boka tid för vaccinering av Covid-19, trots att det ännu inte är deras tur.  

Kryphålet uppdagades efter att en person i Facebookgruppen “Vi som jobbar med tandvård” postat ett inlägg om hur denne lyckats gå före i kön för vårdpersonal och dessutom blivit vaccinerad, enligt en medlem i gruppen som SVT varit i kontakt med. Inlägget innehöll dessutom beskrivningar om hur andra inom tandvården kan gå tillväga för att göra detsamma. 

”Det var inga problem”

Effekten blev att flera personer bokade tid för vaccinering, medan andra opponerade sig eftersom de inte ville tränga sig före i kön.  

Den medlem i Facebookgrupppen som SVT varit i kontakt med provade att genomföra en bokning för att se om det gick, men bara för att därefter avboka den direkt.  

– Det var liksom inga problem. Det enda man behövde göra var att skriva vilken arbetsplats man jobbade på. Det var ingen mer kontroll än så. Men jag vill inte ta vaccinet innan någon annan som behöver det bättre.  

Det är genom Stockholmsregionens vårdapp “Alltid öppet” som personal inom till exempel akutvård och hemsjukvård vaccineras enligt en på förhand bestämd turordning, där de äldsta prioriteras först. Tandvårdspersonal förekommer längre ner i turordningen, men kunde redan nu med hjälp av bank-id komma över lediga tider i appen.  

– Vi styr ju inte hur personal har agerat. Det här har ju spridit sig på olika sätt på bland annat sociala medier, säger Mikael Lindgren Ebenholtz, administrativ direktör för Stockholms läns sjukvårdsområde som bedriver hälso- och sjukvård i Region Stockholms regi, däribland appen “Alltid öppet”.  

Men, hur de agerar? Möjligheten fanns ju att boka. Varför fanns den möjligheten? Det är väl ert ansvar att den inte ska finnas? 

– Möjligheten fanns inte. Det är lite hur man har agerat. Det var så att hade man inte haft den här informationen så hade man inte kunnat boka sig.  

Han berättar att vissa har hunnit vaccinera sig, men samtidigt att han inte vet hur många det rör sig om, eller hur länge kryphålet har funnits. Men efter att de fick reda på oegentligheterna, drog man tillbaka alla bokningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.