Den 10 januari 2018 meddelade Mobiloperatören Tele2 och bredbandoperatören Comhem att de slås ihop till ett bolag, och det är den ihopslagningen som leder till att flera nu tvingas lämna sina jobb.
– Både Comhem och Tele2 har liknande organisationer, framförallt nätorganisationer som ska bli en. Det resulterar i en hel del positivt, men också överlapp i olika funktioner och roller, säger Louise Ekman.
”Ett tufft besked”
Utöver de 170 påverkas även ett 60-tal konsulter.
– Det är ett jättetufft besked att lämna, och vi har förståelse för att det skapar oro. Vi försöker göra allt vi kan för att stötta dem och anställda, och vi samarbetar med facket och följer lagar och regler, säger Louise Ekman.
Kan det bli aktuellt att fler varslas?
– Just nu är vi mitt i en sammanslagning och ser kontinuerligt över hur vi ska hantera den. Det här är beskedet vi ger i dag, så får vi se hur det kommer att utveckla sig framöver.
”Påverkar inte kunderna”
Enligt Louise Ekman kommer kunderna inte att märka av några negativa effekter.
– Vår förhoppning är att kunna ge kunderna en ännu bättre upplevelse. Förhoppningen är att kunna effektivisera vårt kundbemöötande ytterligare, säger hon.
Sammanslagningen
Aktieägarna i Comhem kommer erhålla ett ekonomiskt ägande om cirka 26,9 procent i Nya Tele 2 och en total kontant ersättning på 6,6 miljarder kronor.
Tele 2 och Comhem kommer att göra ordinarie utdelningar för 2017 till sina respektive aktieägare till ett belopp om fyra kronor per aktie för Tele 2:s och sex kronor per aktie för Comhems aktieägare. Comhem har även ett befintligt aktieåterköpsprogram som löper ut senast den 20 mars 2018.
Fakta: Antal kunder
Det sammanslagna bolaget kommer att få:
3,9 miljoner mobilkunder
0,8 miljoner bredbandskunder
1,1 miljoner digital-TV-kunder i Sverige
Källa: Tele 2, Comhem