Telge Energi har ett påslag på över 1.000 procent för sina tillsvidarekunder jämfört med vanliga kunder. Det visar SVT:s granskning.
– Jag tycker att man kalla det för ocker säger Christoffer Svanberg, som är marknadschef på konkurrenten Skellefteå Kraft.
SVT har granskat det avtal som Ann-Charlotte Jennesved fick med Telge Energi (läs mer om det här). Det visar sig att informationen varit minimal trots att bolaget hävdar motsatsen. Och inte en enda gång ringde bolaget upp henne under de 16 månader som hon hade tillsvidareavtalet.
– Jag vet inte hur det ser ut i det här fallet säger Telge Energis kundchef Anna Albinsson. Men om du har talat med kunden och hon säger att vi inte kontaktat henne, så har vi säkert inte gjort det.
Information i nyhetsbrev
Anna Albinsson menar att Telge Energi istället har kommunicerat med Ann-Charlotte på andra sätt, till exempel via nyhetsbrev eller fakturor. Det är, enligt Anna Albinsson, ett mål för företaget att sänka andelen av dessa tillsvidarekunder i kundstocken.
Men när Sveriges Television går igenom det brev som kunderna får från Telge Energi, är det först på näst sista raden som det står att kunden får ett tillsvidarepris om han eller hon inte gör något och att det inte är samma sak som ett rörligt elpris. Någon information om pris lämnas inte.
Svårt att hitta prisuppgifter
På Telge Energis hemsida får man verkligen leta efter informationen om tillsvidarepriset. Det finns inte i avtalsvillkoren och inte i det finstilta. Det är först vid kontakt med bolagets pressavdelning som det ges information om priset: den finns under fliken ”Så funkar elpriset”.
Det påslag som Telge Energi har på denna typ av kunder är mycket högt. I oktober hade Telge Energi ett påslag på 2,2 öre per kilowatttimme för en vanlig kund. Men för kunden som hade ett tillsvidarepriset var påslaget 26,03 öre per kilowatttimme. Påslaget är alltså hela elva gånger så högt eller 1083 procent.
– Det har att göra med att vi som elhandlare måste skicka el till dessa kunder som inte aktivt väljer ett avtal. Och då tar vi en högre risk och därför blir avtalen lite högre. säger Telge Energis kundchef Anna Albinsson.
Kan handla om övervinster
Enligt konkurrenten Skellefteå kraft är risken minimal och det finns inga extrakostnader för den här gruppen. Istället handlar det om rena övervinster som plockas ut från en typ av kunder.
– Telge Energi har ju ett mycket högt påslag och det får ju stå för dem. Men jag tycker nog att man kalla det för ocker, säger Christoffer Svanberg, som är marknadschef på konkurrenten Skellefteå Kraft.
Över en miljard i extraavgifter
På tillsvidareavtalen räknar nu energimarkandsinspektionen att kunderna fått betala 1.270.000.000 kronor (alltså en miljard tvåhundrasjuttio miljoner kronor) i extraavgifter det senaste året.
Skellefteå kraft är nu ett av få bolag i Sverige som slopar tillsvidareavtalen på el.
– Vi tycker att man ska kunna lita på sitt energibolag, säger Christoffer Svanberg. Energibolagen dras tyvärr med ett lågt förtroende på den svenska marknaden och att ta bort tillsvidareavtalen är ett bra sätt att återupprätta det förtroendet.