Flera personer skadades på lördagen efter att en personbil krockat med en lastbil på riksväg 40. Foto: Niklas Göransson

Trafikverket: För hårda vägräcken kan öka skaderisken

Uppdaterad
Publicerad

För kraftiga räcken kan göra mer skada än nytta. Det menar Trafikverket, som nu för första gången bemöter kritiken om dåliga vägräcken på riksväg 40 efter helgens tragiska olycka. Två personer miste livet och ett litet barn skadades när en lastbil plöjde genom mitträckena.

Efter den allvarliga bilolyckan på riksväg 40 utanför Landvetter där en lastbil åkte av vägbanan och in mötande trafik höjdes kritiska röster som pekade ut vägräckena på sträckan som ”klena”. Intresseorganisationen Svenska Väg – och Broräckesföreningen menade att man varnat under ett års tid att räckena inte håller måttet.

Kan öka skaderisken

Men Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, menar att bygga högre, hårdare räcken som kan ta emot lastbilar på 40 ton inte är en lösning som fungerar för alla som färdas på vägarna.

– För hårda räcken kan öka skaderisken i stället, säger han.

Vill inte ha en ”Berlinmur” längs med vägarna

Olyckor som den i helgen är väldigt sällsynta, enligt Bengt Olsson. Huvudsakligen är det personbilar som kolliderar in i räcken. Vägsträckan i sig sticker inte heller ut i olycksstatistiken.

– Om vi skulle anpassa räckena efter de tyngsta fordonen på vägen, då blir det som korridorer, eller som en Berlinmur längs med vägarna. Högt och kraftigt utan möjlighet att se över, och det tror jag inte någon vill ha, säger Bengt Olsson.  

Är en kostnadsfråga

Enligt Mats Pettersson, specialist på vägutrustning på Trafikverket, har de mitträcken som finns ute på vägarna en stor effekt på säkerheten, och uppskattas rädda 80 liv om året. Men i slutändan är det också en kostnadsfråga , där man får välja mellan många mil av räcken som mildrar förloppet när det gäller den mer förekommande typen av olyckor, eller mer kraftiga räcken på betydligt färre ställen.

– I den bästa av världar kunde vi bygga vägar som tar hand om alla trafikanters behov, men vi behöver kostnadseffektiva lösningar som kräver prioriteringar, säger han.

Höjda krav på nybyggda räcken

Mitträcken förbättrar säkerheten för alla trafikanter medan sidoräcken sätts upp där sidoområdet inte bedöms vara tillräckligt säkert, det vill säga där det som finns bakom räcket bedöms vara farligare att köra på än själva räcket.

Räcken dimensioneras normalt för personbilar, som är vanligast i trafiken och som oftare än andra fordon kommer över i mötande körfält.

2015 höjdes kraven när det gäller utformningen av vägar och gator, vilket innebär att alla nybyggda mitträcken på motorvägar ska klara av ett fordon som väger upp till 10 ton, till skillnad från 1500 kg som är vad en vanlig personbil väger.

Räcken som klarar av fordon upp mot 40 ton, som lastbilen i lördagens olycka, är uppsatta på relativt få ställen i landet. Det kan exempelvis vara på broar eller vid vattentäkter, platser där en olycka skulle kunna innebära stora konsekvenser för samhället.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.