Efter den allvarliga bilolyckan på riksväg 40 utanför Landvetter där en lastbil åkte av vägbanan och in mötande trafik höjdes kritiska röster som pekade ut vägräckena på sträckan som ”klena”. Intresseorganisationen Svenska Väg – och Broräckesföreningen menade att man varnat under ett års tid att räckena inte håller måttet.
Kan öka skaderisken
Men Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, menar att bygga högre, hårdare räcken som kan ta emot lastbilar på 40 ton inte är en lösning som fungerar för alla som färdas på vägarna.
– För hårda räcken kan öka skaderisken i stället, säger han.
Vill inte ha en ”Berlinmur” längs med vägarna
Olyckor som den i helgen är väldigt sällsynta, enligt Bengt Olsson. Huvudsakligen är det personbilar som kolliderar in i räcken. Vägsträckan i sig sticker inte heller ut i olycksstatistiken.
– Om vi skulle anpassa räckena efter de tyngsta fordonen på vägen, då blir det som korridorer, eller som en Berlinmur längs med vägarna. Högt och kraftigt utan möjlighet att se över, och det tror jag inte någon vill ha, säger Bengt Olsson.
Är en kostnadsfråga
Enligt Mats Pettersson, specialist på vägutrustning på Trafikverket, har de mitträcken som finns ute på vägarna en stor effekt på säkerheten, och uppskattas rädda 80 liv om året. Men i slutändan är det också en kostnadsfråga , där man får välja mellan många mil av räcken som mildrar förloppet när det gäller den mer förekommande typen av olyckor, eller mer kraftiga räcken på betydligt färre ställen.
– I den bästa av världar kunde vi bygga vägar som tar hand om alla trafikanters behov, men vi behöver kostnadseffektiva lösningar som kräver prioriteringar, säger han.