– Det här är en resa som vi påbörjat tillsammans med tågföretagen och jag tycker att vi faktiskt har kommit en bit på vägen. Men det kan bli ännu bättre, säger Trafikverkets presschef Pär Gustafsson. Foto: Hossein Salmanzadeh/TT

Trafikverkets svar efter kritiken: ”Det kan bli ännu bättre”

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket tar till sig av den kritik som SJ riktar mot dem efter sommarens många tågstrul. Samtidigt som de redan har kommit en bit på vägen när det till exempel kommer till bättre planering och styrning av banarbeten som kan orsaka förseningar, kan man alltid sikta högre, menar Trafikverkets presschef Pär Gustafsson.

Under torsdagskvällen medverkade SJ:s tillförordnade presschef Tobbe Lundell i Aktuellt för att prata om kritiken som SJ fått efter sommarens många tågproblem.

Förutom extremvädret menade Lundell att det är Trafikverket som bär ett stort ansvar för problemen. Ett av SJ:s önskemål till Trafikverket var att de måste bli bättre på planering och styrning av sina banarbeten, för att tåginställningar med kort varsel ska undvikas.

”Det kan bli bättre”

På fredagsmorgonen gästade Trafikverkets presschef Pär Gustafsson SVT:s Morgonstudion för att svara på kritiken.

– Vi diskuterar redan de här problemen med SJ och andra tågföretag. Och det har vi gjort ett tag. Vår högsta önskan är att vi skulle kunna planera alla banarbeten i god tid, så att både tågföretag och resenärer vet om det. Sen händer tyvärr oförutsedda saker och då blir vi tvungna att stänga av dem – kanske med mer kort varsel av säkerhetsskäl, säger han.

Gustafsson menar att Trafikverket har blivit bättre på att planera sådana här banarbeten långsiktigt, men att man alltid kan sikta högre.

– Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Det här är som sagt en resa som vi påbörjat tillsammans med tågföretagen och jag tycker att vi faktiskt har kommit en bit på vägen. Men det kan bli ännu bättre.

Resenärer rätt till information

Ett annat önskemål som SJ hade till Trafikverket var bättre prognoser vid störningar så att resenärer ska kunna få rätt information i god tid.

– Det håller jag helt med om, information är A och O. Ibland kanske vi haft tendensen att lova mer än vi kan hålla. Man vill så gärna att det ska bli klart fort. Och man kanske ger en tid som man sen tvingas flytta fram, säger Gustafsson.

Med den saken försöker de dock arbeta annorlunda med nu.

– Vi jobbar med något som heter tidigast trafikstart, där man meddelar en tid då tåget kommer att rulla som tidigast. Detta används både vid planerade störningar och oförutsedda händelser, säger Gustafsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.