Problem vid en teknisk uppdatering gjorde att tusentals Coop-kortskunder fick sina pengar dragna två gånger. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Pengar drogs dubbelt för tusentals Coop-kunder

Uppdaterad
Publicerad

Problem i samband med en teknisk uppgradering förra helgen har gjort att ungefär 10 000 svenskar fått sina inköp registrerade dubbelt på kreditkortet den gångna veckan. Det handlar bland annat om Coop-kortskunder, men nu ska de flesta ha rätt saldo igen.

Det är korttjänst-leverantören EnterCard som har haft problem i samband med en planlagd teknisk uppgradering. Kunder i hela Skandinavien har drabbats.

– Efter uppgraderingen så blev det några driftstörningar som gjorde att systemet drog vissa transaktioner dubbelt. Det handlade om ungefär 10 000 kunder i Sverige, men det har rättats till under veckan. Så de allra flesta ska ha rätt summa på kontot nu, säger Melita Ringvold, kommunikationschef på EnterCard.

”Man blir ju förbannad när det inte funkar”

Enligt uppgift till SVT Nyheter så finns det i skrivande stund, vid 15-tiden fredag eftermiddag, fortfarande kunder som hade en för stor skuld på kreditkortet.

Vi har pratat med en Coop-kund som storhandlade igår. När han sedan ville handla lite mer något senare så hade han inte täckning på kontot, trots att han hade koll på att pengarna skulle räcka. Det blev både besvärligt och lite pinsamt att behöva lämna tillbaka varorna.

– Man blir ju förbannad när det inte funkar, säger mannen, som inte vill berätta sitt namn.

Ledig dag ställde till det

Att korrigeringarna dröjde i går beror enligt EnterCard på att det inte var bankdag i Sverige. De allra flesta kunderna som fått en summa draget dubbelt har sannolikt inte märkt av det. Men just i sådana fall när kunden vill använda kortet igen innan felet korrigerats blir det problem.

– Vi har ju sådana här uppgraderingar med jämna mellanrum då det kan bli lite instabilt en kort period. Det beklagar vi verkligen. Det viktiga för oss är att kunden aldrig lider ekonomisk skada, att det alltid blir rättat. Problemet är ju när det blir som för kunden ni pratat med, om kunden får problem att använda kortet. Då ska de kontakta kundtjänst, säger Melita Ringvold.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.