Allt fler reagerar nu mot köpfesten Black Friday. På Facebook sprids flera uppmaningar om att man inte ska låta sig dras med i konsumtionshetsen. Foto: Rolf Linde/SVT

Motreaktionerna till Black Friday växer

Uppdaterad
Publicerad

Köpfesterna avlöser varandra. Efter Singles Day står Black Friday i startgroparna – men det saknas inte motreaktioner. White Monday,

och Facebookeventet ”Black Friday – jag köper det inte” är några.

– Jag tycker att det inte behövs konsumtionsdagar som tär på jordens resurser, säger Mia Magnusson, självutnämnd ”miljömupp”.

Måndagen innan Black Friday är det dags för White Monday – ett initiativ som vill lyfta alternativ till nykomsumtion. Idén bakom är så kallad cirkulär ekonomi, alltså att köpa saker på second hand, eller hyra saker man behöver. White Monday vill lyfta konsumtion som inte leder till några avfall.

– Vi moraliserar inte, vi vill bara visa att det faktiskt finns alternativ. Om man vill shoppa loss kan man göra det utan att varorna behöver vara nyproducerade, säger Henning Gillberg som har grundat kampanjen White Monday.

”Man hoppar på saker man inte behöver”

Några som faktiskt uppmuntrar till att strunta i att shoppa loss är Naturskyddsföreningen. På deras Facebookevent ”Black Friday – jag köper det inte” uppmanar de konsumenter att strunta i onödig konsumtion den 23 november. Över 30 000 har i skrivande stund anmält att de kommer att strunta i köpfesten.

– Vi vill egentligen bara lyfta att man ska tänka sig för när det handlar om ogenomtänkt konsumtion, man hoppar på saker som man egentligen inte behöver, säger Daniel Holking, kommunikatör på Naturskyddsföreningen.

Slog rekord

Årets Singles Day den 11 november slog rekord. Redan vid lunchtid hade den kinesiska e-handelsjätten Alibaba håvat in cirka 161 miljarder svenska kronor.

Naturskyddsföreningen anser att konsumtionshetsen har ökat i samhället.

– Bara det att Singles Day slår Black Friday. Men på den positiva sidan dyker motpoler upp. Vi känner att det är ganska många som inte köper det här sättet att konsumera.

Tröttnat på konsumtionshetsen

En som hörsammat Naturskyddsföreningens initiativ är Mia Magnusson, 35, från Borås. Hon kallar sig för en inbiten miljömupp och anser att det inte behövs konsumtionsdagar som tär på jordens resurser – som är begränsade.

– Jag tycker att det är fantastiskt att man visar att det finns alternativa sätt att leva som är mer hållbara, man går samman och visar att man har tröttnat på konsumtionshetsen, säger hon.

Mia Magnusson menar att det finns bättre saker att lägga sin tid på än att shoppa – som att lappa, laga och låna saker av andra – och att tid är pengar.

Vad ska du göra på Black Friday?

– Jag ska umgås med människor som är intresserade av delningsekonomi. Jag kommer inte att köpa något förutom mat, som är ett grundläggande behov. Jag har redan allt jag behöver.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.