Kötid ska inte längre få användas för urval till skolan, föreslår regeringens särskilde utredare Björn Åstrand. Foto: Henrik Montgomery/TT

Utredare: Kötid ska inte ge förtur vid skolval

Uppdaterad
Publicerad

Kötid ska inte längre få användas för urval till skolan, föreslår regeringens särskilde utredare Björn Åstrand. Förslaget återfinns i utredningen om en mer likvärdig skola som presenterades i dag.

– Alla elever måste kunna lyckas i skolan, oavsett familjebakgrund och var i landet man växer upp. Så är det tyvärr inte i dag, konstaterar Åstrand.

För att åtgärda den bristande likvärdigheten föreslår utredningen bland annat:

  • Att föräldrar inte ska kunna sätta sina barn i kö till en eftertraktad skola långt i förväg.
  • Att det ska bli ett tydligare uppdrag för huvudmännen att aktivt verka för en allsidig social sammansättning på skolan.
  • Att skolpengen ska viktas mer så skolor med större utmaningar får mer pengar.
  • Att staten ska ta ett större ansvar.

”Reserverade platser för barn från vissa områden”

Många av frågorna vid dagens pressträff handlade om kvotering eller att bussa barn för att bryta skolsegregationen.

– Det handlar inte om att kvotera elever hit eller dit. Det handlar om att rektorer kan välja att, för att klara sitt uppdrag, reservera platser för elever från ett visst område, till exempel, svarar Åstrand.

Utbildningsministern vill inte ta ställning i dag

Utbildningsminister Anna Ekström (S) var positiv till utredningen, men ville i dag inte ta ställning till något av förslagen.

– Nu ska först förslagen skickas ut på remiss och vi är ju fullt upptagna med att hantera pandemin i dagens läge. Men när vi närmar oss en vardag igen i Sverige, ja då hoppas jag att vi tillsammans med riksdagens samtliga partier ska hitta lösningar för att stärka likvärdigheten i svensk skola, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.