Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Flygexperten Jan Ohlsson förutspådde delvis utredningens resultat när han medverkade i SVT:s direktsändning om kraschen augusti 2020. Hör hans kommentar i klippet. Foto: EBU

Utredningen klar: Mänskliga faktorn bakom indiska flygolyckan

Uppdaterad
Publicerad

Det var den mänskliga faktorn som låg bakom den stora flygkraschen i indiska Kozhikode förra sommaren, konstaterar indiska myndigheter efter en årslång utredning. 21 personer omkom när planet gled av landningsbanan och bröts i två delar.

Klockan var strax före klockan åtta på kvällen, lokal tid, när flygplanet gick ned för landning den 7 augusti förra året. Det regnade kraftigt. Planet, som var av modellen Boeing 737 och tillhörde flygbolaget Air India Express, bar 186 personer ombord.

Landningsstället slog ned på landningsbanan, men istället för att stanna forsatte planet vidare utför en sluttning. Där bröts det på mitten, med 21 döda och över hundra skadade som följd.

Kort efter olyckan beskrev flygexperten Jan Ohlsson flygplatsen i Kozhikode som en ”skräckflygplats”, just på grund av sluttningarna som omger den.

– Eftersom det är stup på bägge sidor av landningsbanan så finns det inga referenspunkter. Då kan du få visuella problem. Landningsbanan ser ut att vara där den inte är, sade han då.

Piloten pekas ut som ansvarig

Ett år senare har indiska myndigheter färdigställt utredningen av olyckan.

”Den sannolika orsaken är att piloten inte följde standardiserade procedurer”, går det att läsa i rapporten som publicerats av Indiens motsvarighet till Statens haverikommission, enligt Reuters. ”Piloten fortsatte en instabil inflygning och landade på mitten av landningsbanan istället för att vända om”.

Vidare konstaterar utredarna att piloten beordrades av flygledningen att vända om och göra en ny inflygning, men att ordern ignorerades av såväl piloten som andrepiloten, som utredarna anser borde ha tagit över kommandot.

Förloppet påminner om tidigare olycka

Flygolyckan i Kozhikode är den svåraste som drabbat Indien sedan 2010, då 158 personer omkom i en olycka i Mangalore. Även då rörde det sig om ett plan som gled av landningsbanan. Flygplatsen i Mangalore är utformad på samma sätt som den i Kozhikode, med sluttningar på båda sidor av landningsbanan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer