Foto: SVT

Utskällda Phone House vill städa upp i branschen

Uppdaterad
Publicerad

Hot, lögner och usla arbetsvillkor är den verklighet som beskrivs av de unga människor som hört av sig till SVT:s säljgranskning. Nu kommer allt fler krav på en skärpning, bland annat från ett av de företag som tidigare uppmärksammats för just dåliga arbetsförhållanden.

Den senaste veckorna har SVT mottagitcom.escenic.domain.index.Group@4a2ec6[mDescriptor=com.escenic.domain.index.GroupDescriptor@b56aa8ae,mParent=Löp,mAreas=[TeaserPackage-area],mLabel=SVT granskar förskolan,mValid=true,mOptions={}] hundratals vittnesmål från människor som påtvingats produkter och tjänster av telefonförsäljare. Men vi har också fått in ett stort antal berättelser från de personer som suttit i andra änden av telefonlinjen – nämligen telefonförsäljarna själva.

Tillsammans målar de upp bilden av en bransch med en stark tävlingskultur, där medarbetare rankas efter hur mycket de säljer och där säljandet inte sällan är ett måste för att få ut någon som helst lön. Hot och lögner är inte ovanligt.

SVT granskar försäljningsmetoder

Tobias Lenner är vd för bolaget The Phone House, som för snart två år sedan granskades av SVT i Dokument inifrån. Granskningen visade en hård säljkultur och bolaget jämfördes med en religiös sekt, och efter programmet gjordes flera stora förändringar.

Tvingades skärpa sig

–Det är ett annat företag i dag, hela den avdelningen som granskades i programmet är nedlagd. Vi har kollektivavtal och ett bra samarbete med facket, säger Tobias Lenner till SVT.

Enligt Lenner tvingades The Phone House skärpa sig den hårda vägen. Nu vill han se en sanering av den egna branschen, och inte minst av de många aktörer som i dag använder samma eller värre metoder än The Phone House kritiserades för.

–Det har funnits snabba pengar att tjäna, men jag tror att vi den närmaste tiden kommer att få se flera små aktörer slås ut. Det är inte hållbart att sälja på det viset.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet