Valkriget på Youtube

Nu krigar LO och Moderaterna om uppmärksamheten för sina valfilmer på Youtube.

Det var en uppenbart nöjd moderat partisekreterare, Kent Persson, som twittrade i förmiddags:

”Nu är det fler som sett moderaternas valfilm, alla behövs, än som sett LO-filmen.”

Varför skrev du såhär på twitter, Kent Persson?

– Det är roligt att vår film sprids såklart, men vi vill inte förhålla oss till LO, utan istället hålla fram vår film som vi menar skapar en nyfikenhet på vår politik. Där är det viktigt med ett positivt budskap med ett Sverige där alla ska få jobb.

Men du jämförde ju er film med LO:s?

– Fast vi vill hålla fram vårt budskap till väljarna med vår film, då är det roligt att många ser den.

Två filmer på en vecka

Bakgrunden är att moderaternas valfilm som släpptes den 28 februari, i skrivande stund fått 172.716 gånger visningar på Youtube. Fler än LO:s valfilm som publicerades fem dagar tidigare, som vid samma mätpunkt idag hade 157.163 visningar.

–  Ja vi är stolta över att vår film får så bra spridning. Den visas nu på bio och på Youtube och vårt mål är att den ska ha visats totalt en miljon gånger på bio och Youtube innan den här valkampanjen är över, säger Kent Persson till SVT.

LO inte imponerade

Men LO:s  sociala medier-strateg Johan Ulvenlöv som varit med och ta fram LO-filmen, är inte imponerad:

– Vi har gjort två olika filmer i det nya konceptet ”infomercial” (sammansättning av information och commercial – reds anm.) vilket vi är först att pröva i Sverige i politiska sammanhang. Så om Kent Persson nu tror att Moderaterna kan luta sig tillbaka för att deras film visats några tusen gånger fler på Youtube, så får han nog skaffa sig bättre kunskaper om politisk kommunikation. 

Hur kan du vara nöjd över att fler ser moderaternas film än er?

– Vi litar på att vår film sprider sig mer viralt och genom diskussion, och tittar man på det så ser man att vår film berör mycket mer. Vår films kampanjsida på Facebook har delats 7500 gånger, Moderaternas motsvarande sida bara 1500.

Men vad spelar det för roll om fler ändå sett Moderaternas film?

– Men då måste man ju se det i relation till budget. Deras marknadsföring med biovisningar kostar en miljon kronor, medan vår motsvarande kostnad är en tiondel av det, 100.000 kronor, och då har vi lyckats väl.

Informationskrig på Youtube?

Kent Persson partisekreterare (M), varför har ni valt att sprida ert budskap på Youtube?

– Vi väljer många olika plattformar, i det här fallet bio och Youtube, för att så många som möjligt ska hitta till vårt budskap, och då är Youtube en bra plattform.

Johan Ulvenlöv sociala medier strateg på LO, varför väljer ni Youtube?

Därför att Youtube är en av världens största sökmotorer. Vill ha du information om saker så hittar man det där, det är oerhört viktigt idag.

Är det ett informationskrig mellan arbetarrörelsen och moderaterna vi ser utspela sig på Youtube?

Ja men det utspelar ju sig i så fall också på andra ställen än bara Youtube. Allt beror på vem du vill nå. På Youtube kan du sprida saker snabbt, på Facebook har du en möjlighet att tala till de närmsta engagerade i rörelsen och på twitter hittar du mer en opinionsbildande elit.

Så vilken plattform är viktigast för att vinna valet?

– Det är inte plattformen som är viktigast utan politikens innehåll. Det handlar mer om vilken beskrivning vi har av Sverige efter åtta år av borgerligt styre, säger Johan Ulvenlöv på LO.

Kent Persson (M), kan man säga att ni och LO svarar varandra på Youtube?

– Hela kampanjen bygger på att vi ska föra ut vårt eget budskap. Man vinner val på att beskriva sin egen politik och beskriva den i positiva termer.

Har moderaterna fler kampanjfilmer på gång?

– Vi kör nu denna i vår och sen vi får vi se vad vi kan ha för olika steg vartefter kampanjen fortsätter.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet