Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör femteklassarna berätta om hur de fått bort stöket i klippet. Foto: Åsa Wendel/SVT

Var tredje elev upplever stök i klassrummet

Publicerad

Stökiga lektioner med prat, spring och stim – det är vardag för var tredje grundskoleelev, enligt en ny Novusundersökning.

– Det tar jättemycket tid av lektionen, alltså jättemycket, säger femteklassaren Wille.

Just den dag då SVT är på besök är det ganska lugnt hos klass 5A på Trandaredsskolan i Borås. Men klassen har haft problem med stök på lektionerna – och dagarna börjar oftast ganska stillsamt, berättar eleven Wille.

– Sen går man upp i varv, säger han, och får medhåll från klasskamraten Delnia:

– När det är nära slutet så blir man lite sprattlig och trött, så man börjar prata lite.

Många upplever stök

Femteklassarna på Traneredsskolan är inte ensamma om att uppleva stök på lektionerna.

Enligt en Novusundersökning som SVT:s Lilla Aktuellt och UR låtit göra svarar 32 procent av barnen att de tycker att det är stökigt på lektionerna. 43 svarar att de tycker att det varken är lugnt eller stökigt, 23 procent tycker att det är lugnt och 2 procent vet inte.

Alla elever i den svenska skolan har rätt till studiero, enligt skollagen – och på Trandaredsskolan har man arbetat med att få till lugnare lektioner.

Eleverna hittade lösning

När klass 5A var fjärdeklassare var det väldigt stökigt i klassrummet. Sedan dess har eleverna och lärarna hittat på egna lösningar för att skapa mer arbetsro.

Bland annat spelar de spel eller ritar de tio första minuterna av lektionen. Men de har också testat andra åtgärder:

– Vi har lugn musik, så att man varvar ner och fattar att leken är slut, säger eleven Mohammed.

– Och när vi ska ut i korridoren så drar vi stickor, då blir det lite lugnare i korridoren också. Man går enbart ut en och en. Förut när alla gick ut samtidigt så blev det mycket trängsel. säger hans klasskamrat Delnia.

Lärarna: Blivit bättre

Lärarna tycker att skillnaden är stor jämfört med för ett år sedan.

– Vi tycker ju att det har blivit väldigt mycket bättre sen i fyran, och vi har gjort väldigt många olika anpassningar, säger läraren Viktoria Raneby.

Att börja lektionerna på ett annorlunda sätt har fungerat bra. Det berättar läraren Malin Palmé.

– Vi har bland annat det här med att man ska gå in på morgonen och att de ska läsa nyheter eller läsa sin bok. Det har funkat så bra att vi har fortsatt att göra det på flera pass.

Så gjordes undersökningen

I klippet redovisas siffror från en opinionsundersökning. Novus har till denna undersökning rekryterat barn genom deras föräldrar som är med i Novus Sverigepanel.

3 610 föräldrar har fått en inbjudan och 744 slumpmässigt utvalda barn har svarat. Deltagarfrekvensen är 21% och Novus har korrigerat kända bakgrundsdata för att säkerställa ett representativt resultat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.