Foto: TT/SVT

Varning för OS-bluff

Uppdaterad
Publicerad
Just nu är ett mejl som ser ut att vara från tv-kanalen Viaplay i omlopp. Mottagaren uppmanas att ge ut sina kontouppgifter för att få att se bland annat OS i Rio. Men mejlet är en bluff. – Det är allvarligt, säger Anna Chrona på Viaplay.

Mitt under pågående OS försöker någon eller några att profitera på bolaget som har de svenska sändingsrättigheterna. Ett mycket välgjort nätfiskemelj har dykt upp de senaste dagarna.

– Vi vet i dagsläget att det dök upp i förrgår. Folk började höra av sig till vår kundtjänst och frågade om vi skickat ut de här mailen, säger Anna Chrona, presskontakt på Viaplay.

– Men varken vi eller någon annan seriös aktör skulle skicka ut ett mail för att verifiera betaluppgifter, fortsätter hon.

Ser ut som ett kvitto

I mejlet, som ser ut att vara ett kvitto som bekräftar ett köp för att få tillgång till ett Viasat-paket under en månad, uppmanas mottagaren att klicka på en länk för att sedan bli omdirigerad till en hemsida för att fylla i sina kontouppgifter. Då mejlet även gått ut till personer som inte är Viaplay-kunder har många reagerat och kontaktat Viaplays kundtjänst.

– Fram tills i dag är det ungefär 700 personer som har hört av sig om att de fått mailet. Men vi har inte talat med någon som fyllt i några upgifter, utan de har hört av sig för att kolla om det stämmer, säger Anna Chrona.

Viaplay: Det är allvarligt

Om man skulle ha blivit drabbad av bluffmejlet och angett sina kontokortsuppgifter uppmanar Viaplay att omgående spärra sitt kort och kontakta polisen.

Enligt Viaplay har en polisanmälan gjorts och sajten dit mejlen pekade mot, och som ska ha legat på en fransk domän, har stängts ner.

Hur ser ni det som har hänt?

– Det är allvarligt och tyvärr något som drabbar många bolag i dag, säger Anna Chrona.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer