När vi skickar våra julpaket hoppas vi förstås att de ska hamna under granen i tid. Det händer oftast – men inte alltid. Foto: TT/Pontus Lundahl/Gorm Kallestad

Vi har skickat 38 miljoner paket i år

Publicerad

Under årets första elva månader har vi skickat drygt 38 miljoner inrikespaket, enligt Postnords statistik. Under hela förra året skickade vi 36,5 miljoner. Procentuellt sett har antalet reklamationer inte ökat.

Försändelser som ingår i statistiken är de som skickas med någon av Postnords pakettjänster, enligt Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord. Det inkluderar inte utrikes paket.

Antalet reklamationer på inrikes paket till och med november i år är 1.735. Förra året var det 14.001.

Poststrulet

– Det är en ökning i reda tal, men procentuellt ungefär lika mycket reklamationer, säger Maria Ibsén.

Borde inte målet vara att 100 procent av alla försändelser kommer fram?

– Min målsättning är att allt ska komma fram i tid, men det är inte realistiskt. För brev har vi ett uppdrag från staten att leverera 95 procent inom senast två dagar. För paket är inte måltalet spikat för 2018, men det ska ligga på 97-98 procent, säger Peter Hesslin, terminalchef på Postnord.

Peter Hesslin, terminalchef på Postnord. Foto: Postnord

Uppmanar att reklamera

Finns det ett mörkertal med paket som försvinner utan att reklameras?

– Det är svårt att veta. Jag uppmanar alla att reklamera om de inte fått sina försändelser. E-handeln från utlandet, framför allt Kina, har ökat lavinartat. Där ska man reklamera till den man beställt från.

Hur ska ni ha beredskap för en ständigt ökande e-handel?

– Vi har en tät dialog med stora kunder, men prognoserna blir svårare ju mer e-handeln ökar. I detaljhandeln lägger man ordrar i förväg men e-handeln sker i realtid, vi vet inte på förhand vilka som kommer att handla och vart varorna ska, säger Peter Hesslin.

Säkerhetskontroller och övervakning

När försändelser försvinner undrar förstås kunderna vad som hänt. Hur kontrollerar ni er verksamhet så att inte paket och brev ska försvinna där?

– Vi har interna processer. För att komma in på våra terminaler måste man vara anställd och ha gått igenom vissa säkerhetskontroller. Inne på terminalerna får man inte ha med väskor. Det finns arbetsledare på plats, det finns kameraövervakning och säkerhetssystem. Terminalerna ska vara ett säkert område för att hantera godset, säger Peter Hesslin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poststrulet

Mer i ämnet