Försändelser som ingår i statistiken är de som skickas med någon av Postnords pakettjänster, enligt Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord. Det inkluderar inte utrikes paket.
Antalet reklamationer på inrikes paket till och med november i år är 1.735. Förra året var det 14.001.
– Det är en ökning i reda tal, men procentuellt ungefär lika mycket reklamationer, säger Maria Ibsén.
Borde inte målet vara att 100 procent av alla försändelser kommer fram?
– Min målsättning är att allt ska komma fram i tid, men det är inte realistiskt. För brev har vi ett uppdrag från staten att leverera 95 procent inom senast två dagar. För paket är inte måltalet spikat för 2018, men det ska ligga på 97-98 procent, säger Peter Hesslin, terminalchef på Postnord.
Uppmanar att reklamera
Finns det ett mörkertal med paket som försvinner utan att reklameras?
– Det är svårt att veta. Jag uppmanar alla att reklamera om de inte fått sina försändelser. E-handeln från utlandet, framför allt Kina, har ökat lavinartat. Där ska man reklamera till den man beställt från.
Hur ska ni ha beredskap för en ständigt ökande e-handel?
– Vi har en tät dialog med stora kunder, men prognoserna blir svårare ju mer e-handeln ökar. I detaljhandeln lägger man ordrar i förväg men e-handeln sker i realtid, vi vet inte på förhand vilka som kommer att handla och vart varorna ska, säger Peter Hesslin.
Säkerhetskontroller och övervakning
När försändelser försvinner undrar förstås kunderna vad som hänt. Hur kontrollerar ni er verksamhet så att inte paket och brev ska försvinna där?
– Vi har interna processer. För att komma in på våra terminaler måste man vara anställd och ha gått igenom vissa säkerhetskontroller. Inne på terminalerna får man inte ha med väskor. Det finns arbetsledare på plats, det finns kameraövervakning och säkerhetssystem. Terminalerna ska vara ett säkert område för att hantera godset, säger Peter Hesslin.