En begagnad persisk matta i vardagsrummet, eller danska 50-talsstolar i köket. Svensken är tydlig med var trenden är på väg. 1950 och 60-talen är glödheta. Och allt fler blir intresserade av äldre möbler och konst. Det märks inte minst på helgens Antikmässa i Stockholm.
-Det råder en inredningstrend. Svenskarna värdesätter att ha det trivsamt och trevligt i sina hem. Intresset har också ökat genom tv-program som Antikrundan och Antikdeckarna, säger Sofia Silfverstolpe som är generalsekreterare för Sveriges konst- och antikhandlares förening.
Färgglatt
Efter flera år då inredningsmodet varit ”ljust och fräscht” – som Henrik Schyfferts och Fredrik Lindströms krogshow heter – börjar nu svenskarna gå åt motsatt håll. Starkare färger och mönster blir allt mer populärt, berättar Sofia Silfverstolpe.
-Just nu finns ett sug bland annat efter orientaliska mattor. Vi ser också att många vill blanda gammalt och nytt i sina hem. Man letar efter konst eller möbler som har något speciellt eller annorlunda och har en historia, berättar Sofia Silferstolpe.
Högkonjunktur
Det som för tillfället också påverkar intresset för konst och antikviteter är högkonjunkturen i Sverige. Efter en tuff höst 2008 och hela 2009 har nu branschen återhämtat sig efter finanskrisen, berättar Erik Edelstam som äger en antikaffär på Östermalm i Stockholm.
-I höstas lossnade det på allvar. Det märks tydligt. De som har mycket pengar har ännu mer pengar nu. Och då har man möjlighet att köpa fina antikviteter.
Även de som har begränsat med pengar kan ägna sig åt konst och antikviteter. Loppistrenden är urstark just nu. Dessutom är det ofta en investering att köpa gamla möbler eller konst.
-Tröttnar man kan man oftast få pengarna tillbaka. Det är som ett kretslopp, säger Sofia Sofia Silfverstolpe.
Daniel Gazett
daniel.gazett@svt.se