Enligt det här schemat ska vårdbiträdet vara hos en pensionär 18.40-19.10. Nästa besök börjar redan 19.04. det vill säga sex minuter innan det förra besöket är avslutat. Foto: SVT Design

Hemtjänstens schema – en omöjlig ekvation

Uppdaterad
Publicerad

SVT har träffat Li som jobbar inom den kommunala hemtjänsten i Uppsala. Den här alldeles vanliga kvällen ska hon göra 26 hembesök på sex timmar.

I utkanten av Uppsala är allt stilla i försommarkvällen. Över tegelhus och blommande körsbärsträd smyger sig skymningen på. Bara hemtjänsten har bråttom.

Li Kristjansdottir är ute på ett omöjligt uppdrag. Och hon ligger redan efter. En av de äldre var hård i magen just i dag. Sådant påverkar schemat direkt.

Hemtjänstens pressade schema

Hon är på kvällens femte besök, innan passet är över ska hon göra 21 besök till. Men hur hon än skyndar kommer hon inte att kunna följa schemat.

Flera platser samtidigt

Där finns till exempel inget utrymme för den tid det tar att förflytta sig mellan två besök. Och ibland ska personalen vara på flera ställen – samtidigt.

Enligt ett schema ska vårdbiträdet vara hos en pensionär 18.40-19.10. Nästa besök börjar redan 19.04. Det vill säga sex minuter innan det förra besöket är avslutat.

Även besöket efter det börjar sex minuter innan det förra tagit slut.

– Det är skitjobbigt när man vet att folk ser fram emot att man ska komma. Ibland kommer jag till folk som står redo och gjort klart kaffet själva för att jag ska kunna sätta mig ner direkt, säger hon.

Transporttiden borttagen

Enligt ett annat schema ska vårdbiträdet klockan nio på kvällen vara samtidigt – på tre olika ställen. En situation som är omöjlig men förekommande runt om i landet. I en rapport från Akademikerförbundet och Kommunal framgår att scheman i hemtjänsten ofta saknar verklighetsförankring. På flera platser har transporttiden tagits bort från personalens schema.

Enligt rapporten säger var tredje anställd att det inte finns avsatt tid att faktiskt förflytta sig mellan de äldre.

Var femte anger att det minst en gång i veckan inträffar att en äldre inte får den hjälp de ska ha, och det som i så fall måste prioriteras bort är social samvaro, städning och dusch.

Få vågar berätta

Det är ingen tillfällighet att det är just Li som berättar om personalens omöjliga scheman. Hon är timanställd och har snart pluggat färdigt på universitetet. De andra måste vara mycket rädda om sina jobb.

– Jag vet en småbarnsmamma som inte har gymnasieutbildning som de hotade att säga upp för att hon vabbade. De kan bete sig som svin emot folk eftersom folk är desperata efter jobb.

Redovisar egna toalettbesök

Varje minut som personalen jobbar registreras elektroniskt, via mobiltelefonerna. Fattas det minuter kan man få frågor från chefen. Så nu har personalen börjat skriva upp när de går på toaletten:

– Det är inte heller värdigt att behöva skriva upp när man går på toaletten.

Nyligen fick de anställda veta att de tillbringar för lite tid hos pensionärerna – eller – kunderna.

”Jag vill att ni förstår vad det innebär när vi tjatar på er om vikten att faktiskt göra den utplanerade tiden hos en kund” , står det i ett brev från Nyby hemvård där Li Kristjansdottir arbetar.

Om ni inte lyckas vända denna trend så innebär det att vi kommer att få lov att säga upp personal”.

Halvtimme efter schemat

Klockan har blivit halv nio på kvällen. Li ligger närmare en halvtimme efter i schemat, trots att kvällens kortaste besök varade i 47 sekunder. Å andra sidan stannade hon 20 min hos en kvinna som nyss blivit änka. Egentligen skulle hon fått bara tio minuter.

– Hon hade dukat så fint, med finservetter och finporslin och sedan skulle jag vara tvungen att bara springa iväg, säger Li och skakar på huvudet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hemtjänstens pressade schema

Mer i ämnet