Volvos Robyn-reklam får bakläxa

Publicerad

Volvo Personbilars uppmärksammade reklam med artisten Robyn får bassning av Konsumentverket (KV).

Miljöpåståenden som ”vår största miljösatsning någonsin”, förekommande såväl i reklamfilmen som på reklambanners på nätet, kritiseras då de anses ge ett vilseledande intryck av produktens miljöfördelar.

– Vi vill inte att man använder sig av sådana oprecisa och vaga miljöargument i marknadsföring, där man inte förklarar vad det är man menar. Det spelar ingen roll om man kan läsa sig till den informationen i ett senare skede, affärsbeslutet fattas redan när man ser reklamen, säger KV:s jurist Ulf Stefansson.

Konsumentverket anser att marknadsföringen är otillbörlig, och Volvo har nu tre veckor på sig att ändra eller förtydliga reklamen innan KV går vidare med ärendet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.