• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Lösnagel som ramlat av, täppt i näsan och ont i ögonen efter gråt. Hör exemplen på ”banala” åkommor som patienter sökt vård för.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lösnagel som ramlat av, täppt i näsan och ont i ögonen efter gråt. Hör exemplen på ”banala” åkommor som patienter sökt vård för. Foto: Andreas Zernell & Marco Nilsson

Larmet från vårdcentralerna: Yngre söker vård i onödan

Uppdaterad
Publicerad

Lättare åkommor som vi tidigare tog hand om på egen hand söker vi i dag vård för, det menar ansvariga på flera vårdcentraler som svarat på en enkät som SVT Nyheter gjort. Flera anser att möjligheten att söka vård digitalt har lett till en problematisk förskjutning i människors förväntan på vad vården kan och bör erbjuda.

Patienter som söker vård efter en dag med snuva och feber eller två dagar med dålig sömn, blir allt vanligare, uppger ansvariga på flera av vårdcentralerna i SVT:s enkät.

Många ser en koppling till möjligheten att söka vård digitalt via video eller chatt – vilket i dag även är möjligt på många vårdcentraler som tidigare enbart erbjudit fysiska besök.

”Sitter fast i oändliga chattar”

Enkäten har skickats ut till 500 slumpmässigt utvalda vårdcentraler i landet. Av de 251 som svarat säger 3 av 4  att digitala vårdbesök har skapat en ökad efterfrågan av vård för lättare besvär, och av dem tycker en övervägande majoritet att det är ett problem.

Såhär skriver till exempel två:

”Med obegränsad tillgänglighet ökar antalet ärenden till så många som söker att det tenderar att bli ohanterligt. Alla önskar svar på allt.”

”Vårdpersonal sitter fast i oändliga chattar om sådant som inte är sjukvård.”

Framför allt yngre patienter

Enligt Internetstiftelsen är det främst den yngre halvan av befolkningen som använder vårdappar. I SVT:s enkät är det också ”yngre”, 18-40 år, som återkommande nämns som en grupp med ett problematiskt sökmönster.

”Vi har en utmaning i att möta en generation som inte verkar ha fått med sig egenvård i sin uppväxt och som söker för minsta åkomma.”, skriver exempelvis en.

Många beskriver också ett problem där patienter ”shoppar runt” bland vårdgivare tills de får den vård de vill ha – vissa med hot om att lista om sig.

Tränger undan andra patienter

Marina Tuutma, ordförande i Svenska Distriktsläkarföreningen, är inte förvånad över utvecklingen.

– När man blir väldigt lättillgänglig blir tröskeln för att söka vård lägre.

Är det inte bra att vården är lättillgänglig?

– Jo, men vi har inte blivit fler resursmässigt. Så det här innebär att färre kan jobba med den fysiska vården, dit de svårast sjuka oftast vänder sig, säger Tuutma.

Fler citat ur enkäten

Vårdcentral i Örebro: “Man söker för mycket lättare symtom. Som exempelvis att man varit förkyld i en dag. Vad ska man göra då?” 

Vårdcentral i Kronoberg: “Många skriver på helgen då de är sjuka, när man sedan kontakter dem har det gått över.” 

Vårdcentral Stockholm: “Så fort vi svarar att de kan avvakta (utifrån det rådgivningsstöd vi använder), accepterar de inte det utan hotar då med att kontakta tex KRY.” 

Vårdcentral i Västmanland: “I dagens samhälle så finns överhuvudtaget inte egenvård i hemmen. Får du snyta dig en gång så bokar du en tid till läkare.” 

Vårdcentral i Uppsala: “Man blir mycket frustrerad på oss när man inte kan få en snabb läkartid för ett enkelt besvär som vi bedömer ska gå över.” 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.