Foto: SVT

Youtube-stjärnorna hett villebråd för att sprida reklam till unga

Uppdaterad
Publicerad

Unga mellan 16 till 25 tittar mer på Youtube än traditionell tv, visar ny statistik. Youtubestjärnorna följs av miljoner, och är hett villebråd bland marknadsförare för samarbeten om deras produkter. – Man vet inte om det är reklam eller inte, säger 11-åriga Elias Holm.

Tusentals unga har samlats på evenemanget i Stockholm, en fanträff där sociala medier-kändisarna möter sina fans.

13-åriga Andrea Madsén strålar av lycka samtidigt som tårarna rinner nerför hennes kinder. Hon har precis fått en kram från sina idoler Youtube-kändisarna Manfred, Hampus och Johannes.

#doldreklam

– De är mina största förebilder. De är så bra. Alltid när jag är ledsen så får de mig på bra humör, säger Andrea.

Hon liksom många andra har stått länge i kön för att träffa just sina förebilder.

– Det var en chock först och sen väldigt häftigt att gå runt här och se alla som jag följer på nätet. Jag har ju bara sett dem på en bildskärm, säger 11-åriga Elias Holm, som åkt ända från Gotland.

Stjärnan: ”Helt sjukt kul”

Flera sociala medie-stjärnorna går runt i folkhavet och minglar med fansen. De får skriva autografer och blir fotograferade.

– Jag tycker det är kul när de känner igen mig. Det är underbart att träffa fansen. Samtidigt är det lite konstigt för normalt sitter jag ju själv, säger Youtubeprofilen Ben Mitkus, som har cirka 33.000 följare på Youtube.

– Det är helt sjukt kul när det kommer fram folk. Känns så overkligt på nåt sätt att de vet vem jag är, säger Amanda Axelsson som har cirka 65.000 följare på Youtube.

Överger traditionell TV för Youtube

I dag tillbringar barn och ungdomar mycket av sin tid på sociala medier. Youtube, Instagram, Snapchat och Twitter är några av de mest populära kanalerna.

– Jag kan titta ungefär fem timmar om dagen eller mer. Det beror på om jag går i skolan eller inte, säger 14-åriga Emma Askerud.

– Jag tittar nästan aldrig på tv men jag kan titta ungefär fyra timmar om dagen på Youtube, säger 13-åriga Nadja Tür.

Väljer Youtube framför tv

Enligt Internetstiftelsen i Sverige (IIS), som mäter våra vanor på internet, så var det förra året fler personer i åldersgruppen 16 till 25 som tittade på Youtube än traditionell tv under en genomsnittlig vecka.

I snitt tittar denna grupp tio timmar i veckan på sociala nätverk. Man kunde också se att hälften av alla mellan 16 och 25 år såg på Youtube dagligen. De flitigaste Instagram-användarna är unga tjejer mellan 12 och 15 år. Av dem har 83 procent tillgång till Instagram

”Följarna ser mig som en kompis”

På 16-åriga Amanda Axelssons kanal spelar hon dataspel och gör humorsketcher. Hennes videos har visats 5.065.055 gånger och under hösten har det tillkommit en hel del nya prenumeranter.

– De flesta av mina följare är tjejer mellan 12 och 15 år. Det känns som vi känner varandra trots att vi inte ses. Jag tror de ser mig som en kompis som de litar på, säger hon.

Reklammakarna suktar efter Youtubestjärnorna

De sociala medieprofilernas höga trovärdighet värderas högt bland marknadsförare. Därför är det många företag som vill ha samarbeten med de sociala medieprofilerna.

– Nu när det gått så bra för mig är det många företag som uppvaktar mig. Då får jag produkter som jag ska prata om i mina videos efter vissa instruktioner. Det finns ibland en del krav som man måste följa och det kan vara jobbigt om man blir för styrd, säger Amanda Axelsson.

”Måste framgå att det är reklam”

Enligt marknadsföringslagen ska all reklam markeras tydligt och man ska visa särskild hänsyn när man vänder sig till barn. De nya marknadsföringskanalerna innebär i praktiken att stora annonspengar och svår lagtolkning har flyttat från en vuxenvärld in till tonårsrummen.

– Jag är noga med att det måste framgå när man gör reklam och när det inte är reklam. Särskilt eftersom mina följare är så pass unga. Men det är svårt att alltid veta vad som är rätt och fel, säger Amanda Axelsson.

Elias, 11: Man vet inte om det är reklam

Kompisarna Elias Holm och Jonathan Andersen är 11 år och överens om att det kan vara svårt att veta om den sociala mediaprofilen har fått betalt för att marknadsföra produkter eller inte.

– Instagramstjärnor lägger ju ofta upp olika bilder på glass, godis eller drickor. Ofta ser man på dem om de tycker om det och verkligen menar det, säger Jonathan Andersen.

– Men det är det som är grejen – man vet inte om det är reklam eller inte. Det får man liksom avgöra själv hur mycket man påverkas av det, säger Elias Holm.

Faktaruta

  • Hälften av alla mellan 16 och 25 år ser dagligen på Youtube.
  • 40 procent av svenskarna har ett instagramkonto. De som är mest aktiva på Instagram är unga tjejer mellan 12 och 15 år. Av dem har 83 procent tillgång till Instagram.
  • De unga mellan 16 och 25 år lägger i snitt tio timmar i veckan på sociala nätverk. För svenskarna som helhet är den siffran 6,4 timmar i veckan.
  • De som gör innehållet på sociala medier kallas ibland Vloggare, bloggare youtubers eller instagrammare, beroende på vilken typ av kanal de använder. Ofta har de flera kanaler som de använder parallellt.
  • På sina kanaler publicerar de innehåll som kan handla om till exempel skönhet, humor, spel, träning eller mat.
  • Många av de populära sociala medieprofilerna är privatpersoner som börjat filma hemma vid skrivbordet i tonårsrummet och så har kanalerna succesivt vuxit sig stora med många följare och prenumeranter.

Källa: Svenskarna och Internet 2015 av IIS (Internetstiftelsen Sverige)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#doldreklam

Mer i ämnet