Foto: TT

Flera incidenter med Jas Gripen under åren

Uppdaterad
Publicerad

SAAB 39 Gripen har varit med i ett antal incidenter under åren. I samtliga – bortsett från kraschen i Thailand – har piloterna klarat sig med livet i behåll.

  • 1989 – Det första exemplaret voltar och kraschar vid landning på Saabs flygfält i Linköping. Senare konstaterar Haverikommissionen brister i det datorbaserade styrsystemet.
  • 1993 – Under stor dramatik kraschar ett Gripen-plan på Långholmen i Stockholm under en uppvisning på Flygets dag. Planet störtar 30 meter från Västerbron inför tusentals människor. Piloten skjuter ut sig med katapultstolen. Han är den samme som flög det plan som kraschade 1989.
  • 1999 – Ett Gripen-plan kommer för nära in bakom ett annat av Försvarsmaktens plan vilket gör att det hamnar i instabil kurs och störtar. Piloten skjuter ut sig.
  • 2005 – Ett Jas 39 Gripen-plan från F17 störtade i havet söder om Utklippan utanför Karlskrona i samband med en stridsövning.
  • 2007 – Ett Gripen-plan havererade i samband med en luftvärnsövning utanför Älvsbyn i Norrbotten då planets katapultstol ofrivilligt löstes ut.
  • 2007 – Två Gripen-planen flyger för nära varandra under en övning. Otillräckliga flygrutiner bedöms vara orsaker, men bidragande är också planets saknar utrustning för att flyga bland civil luftfart.
  • 2008 – Viker sig noshjulet på ett Gripen-plan under inflyning. Vid landningstillfället slocknar skärmarna i planet med resultatet att landningsställen inte fälls ut.
  • 2009 – Ännu ett Gripen-plan glider längs landningsbanan, detta sedan piloten glömt att fälla ut landningstsällen. Planet fattar eld, men piloten undkommer skador.
  • 2015 – Ungerska piloter misslyckas med att få stopp på planet under en inflygning till en tjeckisk flygbas. Piloterna skjuter ut sig före krasch.
  • 2015 – Ännu ett Gripen-plan buklandar under inflygning till en ungersk flygbas. Piloterna upplever under inflygningen problem med att landningställen inte fälls ut och skjuter ut sig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.